Homo of hetero

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 21 reacties

Vraag

Ik (16) heb altijd gedacht dat ik hetero was, omdat onder invloed van de puberteit veel over meisjes nadacht en over hen fantaseerde. Daar raakte ik ook opgewonden van. Ook ben ik verliefd geweest. Ongeveer een half jaar geleden veranderde iets. Ik besefte langzamerhand dat ik helemaal geen knappe jongen was en dat meisjes uit mijn klas eerder op andere jongens zouden vallen dan op mij. Jaloers begon ik mij met andere jongens te vergelijken. Eerst bleef het bij jaloezie. Later ging ik echter ook bepaalde jongens aantrekkelijk vinden. Maar het vreemde is, een naakt jongenslichaam schrikt me zelfs af. Toch heb ik ook lichte gevoelens voor een knappe vriend van mij. Ik wat boeken over homoseksualiteit gelezen, waarin stond dat niemand voor 100 procent hetero of homo is. Iedereen heeft, ook al is het maar voor een heel klein beetje, toch wel een bepaalde aantrekkingskracht tot zijn eigen geslacht. Je moet niet denken, volgens een ander boek, dat je voor de rest van je leven homofiel bent als je homo-erotische gevoelens bij jezelf ontdekt. Samengevat zijn mijn vragen dus: Hoe moet ik hiermee omgaan? Zou ik inderdaad homofiel zijn of het kunnen worden met al mijn gevoelens? Wat kan ik er tegen doen?

Antwoord

Je hebt altijd gedacht dat je hetero was, fantaseerde over meisjes en daar opgewonden van raakte. Je raakt niet seksueel opgewonden van jongens. Je trekt dus een juiste conclusie dat je hetero bent.

Maar dat betekent niet dat je nooit gevoelens kunt hebben voor jongens. Wat me opvalt is dat jouw gevoelens voor jongens ontstaan zijn vanuit de overtuiging dat meisjes niet op je zouden vallen omdat je geen knappe jongen bent. Dus onzekerheid maakt dat je je richt op jongens, niet je primaire seksuele gevoelens.

In de puberteit lijkt het soms zo te zijn dat alleen knappe en populaire jongens verkering krijgen met meisjes die ook knap en populair zijn. Het uiterlijk, de eerste indruk, soms ook kleding en dergelijke is erg belangrijk voor veel jongeren.  Als je dan voor jouw gevoel niet bij die knappe of populaire groep hoort, ben je bang geen relatie te kunnen krijgen. Gelukkig kijken veel meisjes en jongens verder dan alleen het uiterlijk. En krijgen ook minder knappe en populaire jongeren een relatie. Hoe kijk je zelf naar de meisjes in je omgeving? Heb je zelf oog voor de 'gewone' meisjes? Of kijk je alleen naar de 'onbereikbare'  populaire klasgenoten? Er zijn vast genoeg leuke meisjes in je klas of omgeving die voluit de moeite waard zijn en dat ook van jou vinden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

geaardheidhetero
21 reacties
Tante Pollewop
Er bestaat daarnaast ook nog zoiets als biseksualiteit.

En als je uiteindelijk toch homo blijkt te zijn is er nog geen man overboord. Er bestaan ergere dingen. ;)

Maar zoek eerst maar eens uit welk geslacht jouw interesse heeft!
Lendy
Vreemd eigenlijk waarom zegt men homofilie met nadruk op filie, wat liefde betekent en anderzijds over biseksueel en heteroseksueel met nadruk op seksualiteit. Kun je niet gewoon zeggen bifilie en heterofilie. Of zit daar iets anders achter?
Tante Pollewop
Homofilie is een verouderde term.
Het is correct te spreken over biseksualiteit en homoseksualiteit.
Homofilie wordt eigenlijk alleen nog in kringen gebezigd waar men moeite heeft met homoseksualiteit.

Maar dit is niet waar vragensteller duidelijkheid over wil hebben. ;)
MUS
@tante pollewop
Daarom is het goed de termen homofilie en homoseksualiteit op refoweb te gebruiken, ze geven nl. goed het onderscheid tussen de geaardheid en de praxis aan! En... er is wel degelijk ook een "aangeleerdheid"....
Tante Pollewop
Nee. Dat is er dus niet. Met dit soort onzin moet zo snel mogelijk korte metten gemaakt worden.
Door dit soort misverstanden hebben een hoop jonge homo's problemen met hun identiteit.

Het is niet voor niks dat de overheid een website maakt gericht op homojongeren (deels ook specifiek christelijke homojongeren) ter preventie van suïcide bij deze groep.
Een van de oorzaken onder christelijke homojongeren is het niet kunnen verenigen van de christelijke identiteit en hoe je bent.

Laten we dus alsjeblieft eerlijk zijn tegen jongeren dat een gedeelte van de mensheid nou eenmaal op mensen van hetzelfde geslacht valt. Daar help je deze jongeren mee, en niet met sprookjes dat het aangeleerd is Oid.

Dit betekent niet dat deze jongen van 16 maar moet gaan denken dat hij homo is, maar er moet wel eerlijke informatie gegeven worden.

Toen ik zelf 16 was wist ik al wel dat ik homo ben en deed ik er alles aan om dat niet te laten merken en om het te veranderen. Dat werkt niet. Toen ik 23 was heb ik het voor het eerst aan iemand verteld. Ik wens niemand de eenzaamheid toe die ik mezelf aandeed.
jeewee
Beetje vreemde en snelle conclusie van mevrouw Ronner: "je trekt dus een juiste conclusie dat je hetero bent".

Heel veel jongens en meiden gaan door een periode heen waarin ze een gevoel van adoratie voor de eigen sekse hebben. En bijna iedereen heeft wel eens een moment of periode dat hij of zij denkt dat-ie homo is.

Dat is lang niet altijd het geval. Gelukkig niet, want is verre van gemakkelijk om homo én refo te zijn.

En als je wel homo bent, kun je er ook niks aan doen.

Blijf gewoonweg dicht bij jezelf en vooral dicht bij God.
adriaan
Helemaal geen vreemde en snelle conclusie. Als ik de vraag lees kom ik tot dezelfde conclusie, een homo fantassert niet over meisjes en raakt daar ook niet opgewonden van. Er zijn wel veel homo,s die proberen over meisjes te fantaseren in de pubertijd in de hoop dat ze toch hetero kunnen zijn. Die houden zichzelf voor de gek. De vraagsteller lijkt me duidelijk hetero.
Tante Pollewop
Die conclusie lijkt mij voorbehouden aan de vraagsteller.
adriaan
De vraagsteller is net als heel veel heteromannen in de war omdat hij een andere man aantrekkelijk vindt en wat meer voor voelt dan normaal. Mannen houden zoiets meestal voor zich, van vrouwen is het meer geaccepteerd dat ze toegeven dat ze een andere vrouw aantrekkelijk vinden zonder dat ze er meteen mee naar bed willen. Vooral mannen zijn daarom in die situaties bezorgd dat ze misschien homo zijn, ze horen immers nooit van anderen die dat ook hebben (en die zijn er wel). Uit de vraag blijkt uit niets dat de vraagsteller homo is, toch is hij heel erg bezorgd. Het antwoord dat hij hetero is, is op basis van de info uit de vraag daarom niet alleen terecht maar neemt ook zijn zorgen weg. Om hem vervolgens toch de homokant op te (willen) duwen helpt niet echt.
Tante Pollewop
Van deze laatste insinuatie neem ik zo ver mogelijk afstand.
Bovendien slaat het nergens op om iemand de 'homokant' op te duwen, aangezien homoseksualiteit niet aangeleerd of aangepraat wordt.

Ik blijf erbij dat de conclusie homo, hetero, of biseksueel alleen bij vraagsteller kan liggen. Hij kent zichzelf het beste. Op basis van dit korte stukje tekst is het makkelijk praten...
Bruja
Dit is dus het gevaar van al die aandacht voor het homo-gebeuren. Men gaat denken dat men het is. Daarmee zeg ik niet dat er niet over gepraat mag worden, maar 'het normaal' vinden is wat anders.

Het kan dat deze persoon ervaringen heeft opgedaan, bijvoorbeeld dat meisjes hem plaagden etc. Hierdoor kun je onzeker worden. Maar niet getreurd er zijn genoeg, hele leuke aardige meisjes!!
Tante Pollewop
Er is volgend nog een hoop voorlichting nodig. :(
dkw
@Tante Pollewop,
Ik ben het in een hoop dingen niet met je eens, maar wel dat er een hoop voorlichting nodig is, zeker aangaande homo seksualiteit in de reformatorische gezindte en de geaardheid ervan.
adriaan
Je kan homsexualiteit niet aanpraten maar je kan wel een heteropuber zo ver krijgen dat hj gaat twijfelen of hij het is.
Tante Pollewop
Beste Adriaan, dat is een drogreden.
Na een voorluchtingsles over roken heb ik nog nooit een klas rechtstreeks naar ee tavakszaak zien lopen.

Het is bekend dat tijdens de puberteit wat verwarring kan bestaan over geaardheid. Dat moeten we niet groter maken dan het is, en vooral ook niet de schuld daarvan bij de voorlichting over homoseksualiteit leggen.
MUS
Helaas is het onderscheid tussen homofilie en homoseksualiteit nog niet doorgedrongen...
Iemand is geen homofiel of homoseksueel... Hooguit een mens (christen) met een homofiele geaardheid. (Om het duidelijk en eerlijk te zeggen): Christen zijn en homoseksuele praxis kan niet samengaan.

Over milieuaspecten gesproken... Homofiele gevoelens ontwikkelen zich bijvoorbeeld ook in kloosters. Dominante moeders hebben een stimulerend effect op homofiele gevoelens...

@ (meneer) tante Pollewop ... Reageer maar niet
Tante Pollewop
Nou, dat doe ik wel. Waarom niet? Staat wat ik zeg u niet aan?

Het lijkt mij hier niet de plaats om te gaan oordelen over homoseksuele relaties, of zoals u het met een vieze term noemt: 'homoseksuele praxis'.

Wat betreft de zogenaamde milieuaspecten: dit zijn dus sprookjes. Ik citeer Dr. Gerrit Glas, hoogleraar christelijke filosofie aan de VU, en daarnaast psychiater:

"Belangrijk (...) is vooral dat homoseksualiteit lichamelijk verankerd is. Het zit 'in het systeem'. Homoseksualiteit is een complex psychobiologisch gegeven: het is onderhevig aan allerlei neurohormonale invloeden, invloeden net andere woorden die onder andere door zenuwen die naar de hersenen toelopen, worden uitgeoefend op de uitscheiding van hormonen in de hersenen, bijvoorbeeld in de hypothalamus. Deze laatste heeft invloed op andere hersenprocessen en op het functioneren van allerlei organen in het lichaam en ook op de regulatie van stress.
Van belang is dat, ondanks de vaak gehoorde bewering van het tegendeel, omgevingsinvloeden eigenlijk nauwelijks van invloed zijn op de ontwikkeling van de seksuele voorkeur, hetgeen wat anders is dan de expressie van homoseksualiteit. De expressie is veel variabeler en onderhevig aan allerlei omgevingsinvloeden. Voorkeur, evenwel, heeft betrekking op het primaire gegeven van het zich aangetrokken voelen tot leeftijdgenoten van hetzelfde geslacht; en daarnaast, ook breder, op het hele repertoire aan gevoelens, neigingen en gedragingen die daaraan voorafgaan en die tot uiting komen in de objectvoorkeuren voorkeur voor allerlei min of meer sekse specifieke activiteiten. Het gaat hier over wat er bij heel jonge kinderen al bezig is zich te ontwikkelen, om allerlei biologisch verankerde gedragspatronen."

Wat blijkt uit dit citaat? Wel, de geaardheid ligt al zeer vroeg in de ontwikkeling vast en is niet te beïnvloeden door omgevingsfactoren.

Als ik mezelf dus homoseksueel noem, is dat helemaal geen verkeerd label. Het is gelukkig ook niet het enige label. ;)
mieptruus
Er is er nog 1, biseksueel.
Maar volgens mij heeft dat geen betrekking op vraagsteller.
adriaan
Tante Pollewop volgens mij maak ik mezelf niet duidelijk. Ik leg niet de schuld bij homovoorlichting, ik heb het niet eens over homovoorlichting. Ik heb het over deze vraag. Mw Ronner-Wattel geeft een goed en professioneel antwoord. Op basis van de info uit de vraag trekt zij de conclusie dat hij hetero is en geeft aan dat hij die conclusie eigenlijk zelf ook al heeft getrokken. Toch twijfelt hij. Mw Ronner-Wattel geeft daarom een antwoord waarmee de twijfel wordt weggenomen. Om vervolgens te reageren dat de vraagsteller eerst eens moet uitzoeken op welk geslacht hij valt, dat het niet erg is als hij homo is, dat hij ook nog bisexueel kan zijn, kan die twijfel dan weer terug brengen. Dat is nergens voor nodig op basis van de info uit de vraag (dat is beperkte info maar meer hebben we niet en we mogen er geen dingen zelf erbij verzinnen). Een aantal vrienden van mij maakten zich tijdens hun pubertijd ook zorgen of ze homo waren. Die zorgen waren gebaseerd op rare ingevingen (een moeder die zei dat hij misschien homo was, hij vond een jongen uit de klas mooi) maar wel echte zorgen. Nu zeggen ze dat ze zich daar nooit druk om hadden moeten maken want ze zijn en waren duidelijk hetero. Waar ik heen wil: de vraagsteller maakt zich zorgen, die zijn niet nodig, maak het niet moeilijker voor hem.
Tante Pollewop
Ik maak het niet moeilijker.

Met de informatie die ik geef, deels uit de wetenschap en deels uit eigen ervaring, kan vraagsteller zichzelf er ruimschoots van overtuigen dat hij hetero is. Of niet.