Douchen met de hele familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 41 reacties

Vraag

Van een 38-jarige man. Sinds twee maanden heb ik voor het eerst in mijn leven een vriendin (zij is tien jaar jonger). Allebei zijn we protestants opgevoed, kerkgaand en serieus in het geloof. Beide hebben we onze principes aangaande seksualiteit en deze ook in ons leven kunnen hanteren. Juist dit maakt dat ik voor haar zoveel voel. Gaandeweg een relatie praat je veel met elkaar. Zo vertelde zij een paar weken geleden dat ze bij haar thuis gewoon met elkaar onder de douche stappen. De douche is immers groot genoeg daar en soms is er weinig tijd om op elkaar te wachten. Vader, moeder, twee broers en dus mijn vriendin. Op dat moment brak er bij mij iets. Dit doe je niet. Zo ben ik zelf helemaal niet opgevoed. Naast het feit dat ik dit zelf ook nooit wilde. Mijn familie wil ik echt niet naakt zien. De gedachte alleen al vind ik erg en doet me zo ontzettend veel pijn. Zij ziet er alleen maar iets moois in: een hele warme en persoonlijke band met haar familie. Hoe ga je hier nu mee om? Ik heb haar gevraagd om hier mee te stoppen, maar dat wil ze niet. In geval van een huwelijk zou met haar douchen niet meer speciaal zijn. Ik loop vast, slaap niet meer en voel me alleen maar verdrietig.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ieder gezin heeft haar eigen cultuur, dat blijkt duidelijk uit uw brief. U bent anders opgevoed dan uw vriendin. Prima, niets mis mee. De kunst is -binnen een relatie- om elkaar te leren kennen en te accepteren. Daarbij komen verschillende visies en sferen heel duidelijk in beeld. Geef elkaar de ruimte en wanneer uw relatie met uw vriendin deze (koude) douche overleeft kunt u in de toekomst uw eigen leven met haar vormgeven. Hoogst waarschijnlijk zal dat ánders zijn dan bij haar thuis. Dwing haar echter nu niet te stoppen met gewoontes waarbij zij is grootgebracht. U kent elkaar pas twee maanden, er is nog een weg te gaan, die u waarschijnlijk niet te vroeg wilt 'blokkeren'.

Een fijne verkeringstijd toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

douchenopvoeding
41 reacties
dkw
Als het een onschuldige gewoonte is, laat haar dan lekker.
Net als jij de gewoonte kunt hebben door op zondagmiddag warm te eten en je vriendin vraagt hiermee te stoppen en dit op zondagavond te doen, laat elkaar gewoon lekker in de waarde aangaande gewoontes.
QuadCoreInside
@Mevr. Rots en @dkw:

Eigen cultuur? Onschuldige gewoonte? God noemt dit een schandelijke daad!

Leviticus 18

7 Gij zult de schaamte uws vaders en de schaamte uwer moeder niet ontdekken; zij is uw moeder; gij zult haar schaamte niet ontdekken.
8 Gij zult de schaamte der huisvrouw uws vaders niet ontdekken; het is de schaamte uws vaders.
9 De schaamte uwer zuster, der dochter uws vaders, of der dochter uwer moeder, te huis geboren of buiten geboren, haar schaamte zult gij niet ontdekken.
(...)
17 Gij zult de schaamte ener vrouw en harer dochter niet ontdekken; de dochter haars zoons, noch de dochter van haar dochter zult gij nemen, om haar schaamte te ontdekken; zij zijn nabestaanden; het is een schandelijke daad.
drj
@ QCI
ik dacht altijd dat dat tegen incest en zo ging, hoewel ik het met jou eens ben dat er in de bijbel wel aanknopingspunten zijn niet naakt te zijn met je familie en anderen, bijv. Noach die naakt was en Sem die vervloekt werd omdat hij zijn vader belachelijk gemaakt had in plaats van hem te bedekken. Ook de teksten waarin staat dat het goed is eerbaar gekleed te zijn.

Best vragensteller,

ik kan het zo goed begrijpen wat er in je omgaat. Ik ben van nature erg voor privacy en vond altijd dat je je lichaam moet bewaren voor degene met wie je trouwt. Heel romantisch ook.

Toen ik mijn partner leerde kennen had ik geen idee dat hij daar anders over zou kunnen denken.
Toen wij voor het eerst na ons huwelijk bij zijn ouders op bezoek gingen, was het zomer en we zouden naar het strand gaan. Ik pakte dus vrolijk mijn badkleding in en wij fietsten naar het strand. Tot mijn verbazing, of liever gezegd ontzetting, liet opeens iedereen zijn kleren vallen en begon volleybal te spelen zoals God ze geschapen had. Omdat ik perplex was en niet wist wat ik moest zeggen en al zeker niet waar ik moest kijken (liever naar de bal, zolang die in de lucht was tenminste...) heb ik niks gezegd en mijn ogen op ooghoogte gehouden.
Aaaarghh, mijn schoonouders! O gruwel, o help! Dit was iets dat ik mij in elk geval had willen besparen. Maar ja.

Mijn man zei later, dat hij er helemaal niet aan gedacht had dat dit voor mij misschien als een (niet zeer aangename) verrassing zou komen. Destemeer nadat hij vertelde dat er in zijn studententijd een grote gemeenschappelijke doucheruimte was voor mannen en vrouwen waarvan iedereen gebruik maakte alsof het de gewoonste zaak van de wereld was (wat het voor hun ook was, maar ze hadden ook wel eens slechte gedachten - foei!). Ik vond het hele idee dat zoveel mensen hem gezien hadden, waaronder al zijn vrienden en de vriendinnen van die vrienden die ik al kende, afgrijselijk. Ik werd er echt misselijk van als ik eraan dacht.

Waar ik nu woon is het namelijk voor de meeste (!) mensen heel normaal bij elkaar naar binnen te lopen terwijl ze op de wc zitten of douchen. De badkamerdeur op slot doen is bijna een belediging.

Mij werd bewust hoe anders de mensen dachten toen ik mijn collega hoorde zeggen:
Wij in onze familie kennen elkaar natuurlijk zoals we zijn (denk: naakt).
Maar mijn arme opa, hij is zo beklemmend preuts. Stel je voor, hij doet zelfs de deur dicht als hij in de badkamer is!
Kortom, ze had echt medelijden met hem dat hij zo beperkt was.

Dat betekent ook dat er hier geen gewoon strand en naaktstrand bestaat. In tegendeel. Er bestaat het gewone strand, en het 'textielstrand' waar je iets aan moet hebben. En dan nog staan de mensen zich op het strand met hun hele hebben en houden om te kleden, m.a.w. ik snap niet precies waarom ze dan nog een badpak aandoen als we toch al alles gezien hebben. Ze denken daar helemaal niet bij na. Staan zich in het zwembad en in de winkel ook buiten de pashokjes om te kleden.

Inmiddels ga ik niet meer mee naar het 'strand'. Heb nog één keer geprobeerd en toen gezegd, dat dit niks voor mij was. Bovendien is mijn man ook al jaren niet meer naar het strand geweest, gelukkig. Als we gaan gaan we 's avonds als bijna alle mensen weg zijn naar het textielstrand, maar zelfs daar rennen naakte mensen over het strand. Hij is weleens alleen met zijn ouders geweest, maar het zat me dan eerlijk gezegd nog 2 maanden dwars, voordat ik het gevoel had dat hij weer van 'mij' was. Ik heb het hem overigens niet verboden, maar fijn vind ik het niet.

Ik zeg altijd, dat het goed is dat ik dit niet van tevoren geweten heb (het is eenvoudig nooit ter sprake gekomen), want anders was het nooit wat tussen ons geworden. Zoals ik toen dacht zou ik vast een heel verkeerde indruk van hem hebben gehad en zijn weggelopen.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik me heel goed kan indenken dat dit voor jou een probleem is. Aan de andere kant, als jullie zo goed bij elkaar passen voor de rest, dan zou ik dit niet als knock-out criterium nemen.
Als je iemand vind die voor 80% bij je past kun je die andere procenten met elkaar wel bespreken.

Zeg alsjeblieft niets onaardigs tegen haar hierover, want voor haar is dat onschuldig en normaal. Als jij er iets anders bijhaalt zal ze waarschijnlijk beledigd zijn. Is het niet beter er met haar over te praten waarom je hier zo van geschrokken bent? Dat je naaktheid eerder als een geschenk aan de ander / iets heel persoonlijk /iets dat alleen van jullie tweeen hebt gezien. Dat is namelijk de reden dat je dit zo erg vindt. Leg haar gewoon uit hoe je je voelt. Ze moet dat waarschijnlijk ook eerst een paar keer gehoord hebben voordat het tot haar doordringt dat dit voor jou belangrijk is. Voor haar is het namelijk blijkbaar geen belangrijk thema, ze kent het niet anders.

Bespreek liever hoe jullie eventuele kinderen opgevoed gaan worden mochten jullie trouwplannen hebben. Voor kinderen is het weliswaar normaal als ze zo opgegroeid zijn, maar ik denk dat dat anders ligt als jullie kinderen thuis niks te zien krijgen en dan komt opeens opa naakt de badkamer in wandelen. Maak daar in de toekomst goede afspraken over voor het zover komt. Als jullie met elkaar verder gaan kun je haar zeker vragen of ze dat na jullie huwelijk niet meer wil doen. Bespreek met elkaar hoe zij daarover denkt. Vertel haar dat je het romantisch vindt als jij de enige bent die haar dan nog mag zien. Maar je kunt haar op dit moment nog niks voorschrijven. Jullie kennen elkaar pas net. Waar vind je op jouw leeftijd (sorry, jullie kunnen hier graag gemeen op reageren ;-)) nog een meisje dat al haar principes nog op een rijtje heeft en niet al twee keer getrouwd was? Dat is toch mooi, dat jullie elkaar gevonden hebben en het over de meeste dingen eens zijn.

En dat douchen met haar niet romantisch meer zou zijn. Er zijn vast een hele hoop dingen te bedenken die je met haar onder de douche kunt doen die ze met haar ouders nooit gedaan heeft...
(een badeendjesrace natuurlijk)

Kortom, je kunt haar hierom natuurlijk de bons geven, maar als je in gesprek blijft is dit best op te lossen.
AHHK76
Beste vraagsteller,
Ik begrijp heel goed dat je hier moeite mee hebt. Mijn schoonfamilie heeft/had op dit gebied ook andere gewoontes dan mijn familie.
Bedenk dat samen douchen met je familie, anders dan douchen met iemand waar je getrouwd mee bent. Dus wat dat betreft is het nog steeds wel uniek, als ze met jou gaat douchen. Verder denk ik dat je inderdaad niet van je vriendin kunt verwachten dat ze dit ineens verandert. Zij is dit zo gewend en iets veranderen waarin je zelf geen kwaad ziet en wat je jaren bent gewend, dat doe je niet zomaar.
Je kunt wel met haar praten over wat jullie ideeën hierover zijn... Wat de Bijbel erover zegt... Hoe jij het in de toekomst in een eigen gezin zou willen... Uiteindelijk is het eigen gezin voor de toekomst belangrijk.... Je kunt je schoonfamilie niet veranderen. Je trouwt alleen met haar, de rest krijg je er "gratis" bij.
Ik hoop dat je gauw weer lekker kunt slapen, want een goede nachtrust is heel belangrijk!
Catherine
Ik vind het ook heel vreemd als een heel gezin "tegelijk" gaat douchen. Je hoeft echt niet preuts te zijn om dit af te wijzen. Het is inderdaad niet Bijbels. Ik zou me ook niet prettig gevoeld hebben als ik mijn schoonfamilie dat zag doen. Ik zou er wel met haar over praten, in die zin, eerlijk benoemen dat jij hier grote moeite mee hebt.
En eerlijk gezegd begrijp ik niet de meerwaarde voor een persoonlijke of warme band. Die kun je zonder gezamenlijke douche toch ook hebben?
Maar goed, dat is persoonlijk. Mevrouw Rots raadt aan niet te dwingen, nee, dat vind ik ook, maar je hoeft natuurlijk niet alles klakkeloos te accepteren. Veel wijsheid gewenst en nog een fijne verkeringstijd, zonder koude douche ;-)
SDG
Naaktheid wordt in het OT sinds de zondeval als iets schandelijks en beschamends gezien, behálve binnen het huwelijk tussen manen vrouw.
dkw
Let wel, ik ben hier ook tegen, ik zou ook nooit met m'n familie gaan douchen en vind het net zo walgelijk als Tara, maar om dan maar selectief met bijbelteksten te gaan strooien of net doen als de bijbel klip en klaar antwoord daarop geeft, gaat mij te ver.
blijblij
@tara: afgezien van de vraag of dit Bijbels verantwoord is.
En afgezien van mijn zangkunsten is een douchesessie meestal wel geluidsloos ;)

Van mij zou dit nu ook weer niet hoeven, maar als dit vanaf de kindertijd gebeurt zal er niet echt een seksuele spanning op zitten. (al vraag ik me dan weer af waarom een vrouw van 28 nog thuis woont!)

@QCI: lees ook eens een andere vertaling!
HSV: U mag de schaamdelen van de vrouw van uw vader niet ontbloten. (actieve daad gericht op gemeenschap)
NBV: Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader,
NBG: De schaamte van de vrouw van uw vader zult gij niet ontbloten;
Mona
@blijblij: dat zij nog thuis woont is hier toch helemaal niet aan de orde. Je kunt het je afvragen, maar als je het op die manier opschrijft, leg je er m.i. toch een soort afkeuring in. Er kunnen legio redenen voor zijn.

En idd Adam en Eva bedekten zich ook, toen ze gewaar werden dat ze naakt waren.

Er worden twee redenen genoemd voor de gezamenlijke douche:
tijdwinst, en een warmere band.
Ik denk dat de eerste idd misschien wel iets op zou leveren...;)
voor de tweede reden lijkt me gezamelijk douchen echt niet persé nodig...

ik ben blij dat ik mijn ouders, en broers en zus nooit zo heb gezien.
Mijn liefde en respect voor hen zijn er even groot door gebleven.
Daniel
We hebben een teckel, een half jaar en nergens bang voor.
We douchen met niemand, God is getrouw Zijn plannen falen niet.
Soms weet ik niet meer wie ik ben.

Maar ik hou wel van God, Hij is mijn toeverlaat, van Hem zal ik eeuwig houden.
Cloudsadmirer
@Tara: het is best makkelijk om zo te reageren vanuit je eigen referentiekaders zonder breder te (durven) kijken. Je zegt: "Als je het gewoon nuchter bekijkt is het in één woord walgelijk." JIJ vind dat. Maar een ander die zoiets nuchter bekijkt ziet dat als iets gewoons, gewoon nuchter zijn, niet zo benauwd al die deuren op slot, we zijn familie. (ik denk zoiets).

@QCI: Volgens mij kun je echt niet zomaar zeggen dat dit Bijbels onverantwoord is. Als je zo gaat redeneren kan je dan je ouders ook niet meer verzorgen als ze oud geworden zijn, dan zie je ook hun schande. Maar zo word het uiteraard(!) niet bedoeld. Er zijn ook mensen die zich zelfs ongemakkelijk voelen om met hun eigen man of vrouw te douchen. Zo is iedereen op een bepaalde manier opgevoed. (inderdaad cultuur)
Cloudsadmirer
Zeg Daniel, werk jij teveel?
boulanger
Lijkt me niet alleen smerig maar ook zeer onpraktisch. Of zouden ze vijf doucheknoppen naast elkaar hebben hangen??? Kom nou toch, wat een onzin om met z'n allen te gaan douchen!
Daniel
Cloudsamirer, ik werk best wel veel, soms ga ik met vakantie, afgelopen jaar naar Istanbul en Jeruzalem.
En ik ben verschrikkelijk christelijk. Christelijker is niet mogelijk.

Enne mijn vrouw is Joods, zwart haar en een mooie neus, we douchen samen, dat spaart energie.
Met een Joodse vrouw is het fijn douchen, na onze douche ben ik gelukkig, zo gelukkig,
Ik heet niet voor niets Daniël, mijn broer heet David, mijn zus Rebecca,
We zijn de Joden yes yes, we zijn de Joden van Vitess.
Wiepie
Amen QuadCoreInside!
juni
vragensteller, hoort dit niet bij de decadentie van een land? is dit geen verwording?Als uw vriendin zo blijft, wordt dit uw toekomst!U hebt een gezond standpunt. ook Bijbels. Heel normaal dat u verdrietig bent.Het zal ook een wonder zijn,als u iemand tegen het lijf liep,die denkt als u.Leg dit voor de Heere neer!U weet nu uit wat voor fam. uw vriendin komt!Pas er maar voor op, dat uw vriendin,haar warme,persoonlijke familieband . niet mee onder de douche neemt,als u getrouwd bent! U zal de eerste niet zijn,die dit overkomt! Sterkte en wijsheid toegewenst
kjhertog
Ik neem zelfs mijn kleine kinderen niet mee in bad/douche. Ben het met @juni eens, heeft te maken met verwording. Tijdwinst? warme band? make that the cat wise :-)
Mona
Absoluut not done! Net als de sauna.
Hoef ik ook niet met mijn familie in mijn eva kostuum in te zitten.

Schaamteloosheid is een verval van christlijke waarden en normen.
er staat duidelijk in de bijbel dat we ons moeten bedekken (buiten het huwelijk).
Een mens is erg visueel ingesteld, en alles wat op zijn netvlies komt, daar zal iets mee gedaan worden.
Dat het normaal gebruik is binnen de familie van je vriendin, zegt volgens mij iets over hoe zij de waarden en normen opvatten. Dat is iets anders dan een cultuur binnen de familie.
Je kan naar de kerk gaan, maar dat zegt niet alles.
Ga er met elkaar over in gesprek.
Als je geweten spreekt, luister daar dan naar, en negeer het niet.
naam
Douchen met je opgroeiende kinderen erbij is ronduit onverantwoord! Dat is niet mijn mening, maar gewoon een feit. Het zou dan ook bij de wet verboden moeten worden. Kinderen hebben namelijk geen keuze, ze zijn van hun ouders afhankelijk. Natuurlijk vinden kinderen die met het hele gezin onder de douche opgroeien dit fenomeen gewoon. Maar het is absoluut óngewoon. Weten zij veel, dat ze zo met elkaar naakt onder de douche bij hun grotere broers en vader gevoelens los kunnen maken? Natuurlijk beseffen kleine meisjes dat niet. En kleine jongetjes ook niet. Maar het is puur misbruik en zeker bij het ouder worden. Bij incest is dit de wortel en de ouders zijn hier dan zeker verantwoordelijk voor. Bovendien is het machtsmisbruik, kinderen hebben geen keuze. En áls ze een mening kunnen geven, hoe moeilijk zal dat zijn, om tegen de gewoonte van het hele gezin in te gaan. Uitgelachen te worden voor preuts. En kom nu niet aanzetten met: wij krijgen die gevoelens nooit onder de douche, want dat is lariekoek. Of je moet een volkomen heilige zijn.

HELEMAAL MEE EENS!

Schaamteloosheid is een verval van christelijke waarden en normen.

HELEMAAL MEE EENS!

Naaktheid wordt in het OT en in het NT sinds de zondeval als iets schandelijkst en beschamends gezien, behálve binnen het huwelijk tussen manen vrouw.

Zeker heeft het te maken met verwording! Het is toch heel abnormaal als je het normaal vind om als volwassenen elkaar naakt te zien buiten een huwelijk? Sorry, maar ik vind het ook echt walgelijk...

Vraagsteller, laat je vriendin je vraag lezen en praat we over door.
kjdh
@Wim2600, alsof gezamenlijk douchen na het sporten normaal is...! Ook dat heeft te maken met totale schaamteloosheid.