Vochtafdrijvende middelen

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Klopt het dat vochtafdrijvende middelen (ik gebruik zelf hydrochloortiazide 12,5 mg 1x per dag) op de duur slecht is voor je nieren? Ik gebruik dit nu al ruim twee jaar samen met het bloeddrukverlagende middel atacand 8 mg.

Antwoord

Alle vochtafdrijvende middelen kunnen een effect op de nieren hebben. Daarom behoort de nierfunctie een aantal weken na starten en daarna jaarlijks te worden gecontroleerd. Zolang die controles goed zijn ( en dat is meestal zo ) is er niets aan de hand en kun je ze lang gebruiken. Wanneer de controles verslechtering van nierfunctie laten zien moet je er mee stoppen. Doorgaans herstelt de nierfunctie dan weer.

Het is dus geen probleem van belang, zolang de controles maar plaatsvinden.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

bijwerkingenbloeddrukmedicijn
1 reactie
dorieng
Hoge bloeddruk is ook slecht voor je nieren. Soms moet je kiezen uit twee 'kwaden'. Probeer ook eens te kijken naar andere manieren om de bloeddruk te verlagen.