Verlegen in de zorg

G. Hoogakker / 2 reacties

Vraag

Ik werk in de zorg, maar nu is het al de tweede keer dat ik te horen krijg dat ik stil/verlegen ben. Cliënten voelen zich hierdoor niet op hun gemak. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je geeft aan dat je meerdere keren hebt gehoord dat cliënten zich niet bij je op je gemak voelen omdat je stil/verlegen bent. Heb je dit van cliënten gehoord of van je collega’s? Ik kan me voorstellen dat dit niet fijn is om te horen. Wat vind je hier zelf van? Ben je het ermee eens en zou je willen veranderen? Pas wanneer je zelf gemotiveerd bent en het nut inziet van verandering zul je hiermee aan de slag kunnen gaan.

Als advies zou ik je geven om een collega (of je leidinggevende) op te zoeken waarbij je je op je gemak voelt en die jou verder kan helpen. Probeer met hem/haar duidelijk te krijgen welke houding je hebt en hoe dat overkomt op collega’s en cliënten. Wat is het precies waarom ze zich niet op hun gemak voelen? Je zou met die collega een plan van aanpak kunnen maken om dit te gaan veranderen. Bijvoorbeeld één keer in de twee/drie weken een gesprek waarin je evalueert hoe het gegaan is en waarin je lastige situaties kunt bespreken. Op deze manier krijg je inzicht in hoe je overkomt op anderen en leer je vaardigheden om dingen anders aan te pakken. Een open houding is hierbij belangrijk. Afhankelijk van je werkplek en team kun je ook feedback vragen aan andere collega’s of zelfs aan cliënten. Een collega kan je hier het beste verder advies in geven omdat hij/zij jou meemaakt op de werkvloer.
Succes!

Hartelijke groet,
Germa Hoogakker

Lees meer artikelen over:

gezondheidszorgverlegen
2 reacties
rosalientje
Beste vraagsteller,
Inderdaad, het is van belang of je collega's zeggen dat de clienten zich niet op hun gemak voelen of dat de clienten het zelf zeggen. Ik werk zelf ook in de zorg (verpleeghuis, pg). Ik vind persoonlijk vaak dat de stillere, verlegen collega's (zijn wel vaak leerlingen) veel zachter en liever zijn naar de clienten toe dan de zelfverzekerde types. Het is ook de vraag waarom jij stil en verlegen bent. Ben je dat gewoon altijd of voel je jezelf ook niet helemaal op je gemak in je werk? Dan zou de tip van de deskundige goed kunnen werken om je wel goed te gaan voelen in je werk. Als je je wel goed voelt in je werk en het wordt alleen door je collega's gezegd dat je stil bent enz. laat ze dan lekker praten. Wees jezelf, dat is altijd goed. Persoonlijk verlang ik nog weleens terug naar de tijd dat ik nog stil en verlegen was en alle tijd had én nam voor 'mijn' mensen.
Kornelie
Beste vragensteller,
Ook ik werk -sinds kort- in de zorg en ben een van de wat stillere en rustiger collega's.
Omdat ik me best vaak onzeker voel kreeg ik van mijn teamleidster de tip om een feedback-schriftje te maken.
Het is de bedoeling om allerlei mensen daarin te laten schrijven die mij in m'n werk meemaken:
collega's, werkbegeleider, bewoners, familie van bewoners, mede-studenten, docenten, en zelfs mijn kinderen mogen schrijven over hoe ik thuis met mijn werk omga.
Bedoeling is om inzicht te krijgen of ik op de werkvloer onzeker overkom en onzeker handel, of dat dit vooral mijn eigen gevoel is.
Omdat veel verschillende mensen er wat over mogen schrijven zal er uiteindelijk een duidelijk beeld uit moeten rollen.
Misschien is het ook voor jou een goede stap, bespreek het eens met bv. je teamleidster.
Sterkte!