Man wil eigen leven

G. Hoogakker / 8 reacties

Vraag

Ik zit met een groot probleem. Na 25 jaar huwelijk wil mijn man zijn eigen leven weer oppakken. Hij wil weer een biertje, een sigaretje en een feestje bezoeken... Samen er over praten bij een psycholoog wil hij absoluut niet. "Dan ga je maar weg", zegt hij! Maar wat een groter probleem is, is dat ik om medische redenen niet tegen roken kan. Als hij naar rook ruikt (kleding/huid) krijg ik al ernstige ademhalingsproblemen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Meer mensen hebben na een lange periode in een relatie een moment waarop ze de levensbalans opmaken en wellicht gaan twijfelen aan hun relatie. Wie ben ik? Ben ik gelukkig? Is dit wat ik wil? Welke doelen heb ik nog? Wellicht zit jouw man in zo’n fase en beseft hij dat hij een aantal dingen anders wil doen. De vraag is nu hoe hij dat voor zich ziet. Je geeft het probleem waarmee je zit kort weer. Bij mij komen de volgende vragen naar boven: 1. Heb je zelf al met hem erover gesproken? 2. Wat is de reden dat hij "zijn eigen leven" weer op wil pakken? 3. Wat betekent dat voor hem: zijn eigen leven oppakken? Een leven waarin hij samen is met jou maar ook eigen activiteiten onderneemt of een leven zonder jou? 3. In hoeverre kun jij hem tegemoet komen in zijn wensen? En in hoeverre kan (en moet in verband met gezondheidsklachten) hij jou tegemoet komen in jouw wensen?

Uit je verhaal maak ik op dat je je niet gehoord voelt door je man en hij wellicht niet door jou. Ga in gesprek met hem en probeer bovenstaande dingen duidelijk te krijgen. Bespreek hoeveel tijd en ruimte hij nodig heeft om hierover na te denken. Succes!

Hartelijke groet,
Germa Hoogakker

Tags in dit artikel:

relatieproblemen
8 reacties
Sliedrechtman
Dus in die 25 jaar heeft jouw man nooit een biertje, een sigaretje en een feestje mogen bezoeken.. Wat een opoffering van hem voor jouw!! En nu (waarschijnlijk zijn de kinderen de deur uit) vind hij het mooi geweest.
Hij heeft het nog lang vol gehouden. Een huwelijk is geven en nemen en jij hebt vooral genomen en hem zijn vrijheid ontzegd. Bijna nergens wordt nog in huis gerookt. Hij zal heus wel naar buiten gaan. Van een biertje drinken zal je medisch gezien geen klachten krijgen. En als hij gezellig een feestje bezoekt ga dan ook gezellig wat doen.
ceciel72
Beste vragenstelster: ik zit ongeveer in zo''n zelfde situatie maar dan 19 jaar getrouwd.
Mijn man gaat al jaren lang ijn eigen gang en doet alleen waar hij zin in heeft.
Pas las ik een artikel over narsistiche persoonlijkheids stoornis.
Dit heeft voor mij vele vragen opgelost maar is ook moeilijk voor een ander om hier mee te leven.
Niet begrepen willen worden en vooral geen hulpverlening dit komt helaas maar al te vaak voor.En met een antwoord van ga jij maar weg. Dit zeggen e wel maar zijn het niet gewoon dreigementen.
Ik wens u veel sterkte toe
@sliedrechtman Ik zou vooral oppassen met oordelen en iedereen met respect behandelen.
Pompelmoen
... én ik lees over een ernstige allergische reactie op roken. Als je partner daar last van heeft, zul je daar ook samen een oplossing in moeten vinden die zo min mogelijk hinder geeft voor de partner, en in tweede instantie werkbaar is voor de roker zelf.
AHHK76
@Sliedrechtman wat oordeel jij hard!
@ vraagsteller, wat moeilijk voor jou! Kijk eerlijk naar jezelf, claim je jouw man teveel en wil hij daarvan loskomen....? Dan moet je hem wat meer ruimte geven.
Maar dat wil niet zeggen dat je alles goed moet vinden hoor! Als jij niet tegen roken kunt, dan mag je daarin heel duidelijk zijn. Als hij geen hulp wil voor samen, zoek dan wel voor jezelf hulp en steun! Dat heb je nodig! Sterkte en wijsheid toegewenst.
Sun87
Ik boek wat je misschien kan helpen, is 'Houd me vast' van Sue Johnson, wat gaat over relaties (als je een lezer bent). En neem de stap naar de hulpverlening om voor jezelf een manier te vinden om met je man om te gaan.
Sliedrechtman
In een huwelijk moet het mogelijk zijn om dingen samen te doen of alleen. Geven en nemen is dus logisch.
De essentie is dat de man weer een keer pilsje wil (80 eurocent) en een pakje sigaretten ( 6 euro).
Ik denk dat een therapie (100 euro per uur) niks oplost. Hier kom je toch samen wel uit?
De meeste rokers die ik ken "moeten" al buiten roken en niet in huis omdat ze daar onderling afspraken over hebben gemaakt. Natuurlijk gaat het niet om het rokertje en het biertje maar zitten hier veel diepere problemen achter die al 25 jaar spelen, de sleutel naar de oplossing heb je zelf in handen: COMMUNICEER aan de keukentafel met je man!
drj
helaas schijnt de essentie niet te zijn dat de man een pilsje wil drinken en wil roken, maar dat de essentie is, dat hij blijkbaar wil doen alsof hij alleen op de wereld is.
Onder het motto ik doe waar ik zin in heb en als je het er niet mee eens bent bekijk het maar.
(met een slag om de arm omdat we alleen de ene kant van het verhaal kennen, natuurlijk)

En wat betreft buiten roken:
Het is voor een roker moeilijk voor te stellen omdat je het niet meer ruikt, maar ook als je buiten rookt, komt die lucht nog uren uit je longen. Voor mensen die daar overgevoelig voor zijn een ramp. En voor iemand die dat nooit heeft meegemaakt niet voorstelbaar, maar je kunt een heftige allergische reactie krijgen van dat restje rook.
mieptruus
Sterkte vragenstelster!!
Sta achter wat G Hoogakkes zegt!

3 jaar geleden dacht ik bij een sigaret aan de fijne tijd met mijn huidige man als verkerings vriend.Nu kan ik de lucht niet verdragen, krijg het dan benauwd. Zelfs in mijn buurt ruikt het nu als asbak.