Holistische Klanktherapie

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

In mijn naaste omgeving ken ik iemand die Holistische Klanktherapie volgt als therapie voor problemen. Na wat speurtocht op het internet kan ik niet anders concluderen dat dit verre van goed is, zelfs duivels. Mijn vraag: Hoe in gesprek te gaan met die persoon? Er is wel geloof in God, maar het enge achter dit soort therapieën is ook vaak dat zij door 'christelijke' mensen gegeven wordt en dus als "goed en bijbels" bestempeld wordt.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraagt hoe je met iemand in gesprek kunt gaan die holistische klanktherapie volgt, een therapie, schrijf je, die verre van goed, zelfs duivels is.

Muziek en klanktherapie kunnen op zichzelf rustgevend, stressverminderend en heilzaam zijn. Denk aan de rust die er kan uitgaan van goede klassieke muziek of kerkmuziek, tegenover allerlei harde en schrille klanken die je in onze tijd veelvuldig kunt horen. Of aan een muziekdoosje boven de wieg van een kind: het kind hoort de zachte en vertrouwde klanken en slaapt rustig in. Of een bijbels voorbeeld: David, die bij koning Saul op zijn harp of citer speelt, wat op Saul op die momenten een weldadige invloed heeft.

Met de holistische klanktherapie waar jij op doelt is het echter anders. Op zichzelf is van die muziek geen kwaad woord te zeggen, ook al wordt ze voor een deel uitgevoerd met wat andere instrumenten en in andere klanken en toonsoorten dan wij gewend zijn. Je zult het met me eens zijn als ik zeg dat niet alleen de westerse muziek goed is. De holistische klanktherapie heeft echter boeddhistische filosofieën als achtergrond, gaat onder andere gepaard met mantra’s (waarbij de vraag gesteld kan worden wat de inhoud van die mantra’s is) en is in veel opzichten niet van het gedachtegoed van het Boeddhisme los te maken. De muziek horen, massages met oliën ondergaan, mantra’s neuriën of zingen enz. zou blokkades in de mens opheffen en zijn geest en lichaam (weefsels, organen) weer in goede balans en energetisch evenwicht brengen. Vooral de boeddhistische achtergrond en het boeddhistische gedachtegoed ervan doet me zeggen: blijf er als christen vanaf. Zoek het, als je therapie nodig hebt, in andere therapieën, in overeenstemming met het christelijke geloof. Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat een christen baat zou vinden bij een therapie die haaks staat op het christelijke gedachtegoed. Ik zou eerder denken dat het hem of haar danig in de war zou kunnen brengen.

Nu is je vraag hoe je met de betreffende persoon in gesprek moet gaan. Ik denk in de eerste plaats dat je geen woorden moet gebruiken die je in je vraag gebruikt: dat het "verre van goed en zelfs duivels" is. Daar help je de betreffende persoon niet mee. Duivels is trouwens niet het juiste woord om een andere religie mee te typeren. Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je op internet hebt opgezocht wat holistische klanktherapie is, dat je er niet veel van weet maar dat je wel begrepen hebt dat het niet los te maken is van boeddhistische achtergronden en dat dat jouw geloof niet is en, als ik het goed begrepen heb, ook niet het geloof van degene die die therapie volgt. Ik weet niet wat de problemen van de betreffende persoon zijn, maar als hij of zij therapie nodig heeft zou ik vragen waarom hij of zij het niet zoekt bij westerse therapieën en, als hij of zij christen is, bij de christelijke hulpverlening die er toch in ruime mate is. Eventueel zou ik hem/haar ook wijzen op goede muziek. Zo weet ik van iemand die elke dag als een soort ‘stille tijd’ in rust een cantate van Joh. Seb. Bach beluisterde (er zijn ongeveer 200 Bachcantates in omloop), de woorden van de cantate erbij las en overdacht en zo voor zichzelf mediteerde wat de Heere hem door de muziek en woorden te zeggen had. Ik zeg niet dat dat voor de persoon die jij bedoelt aan te bevelen is, maar je zou het als voorbeeld kunnen gebruiken. Vooral denk ik dat het belangrijk is dat je wijst op het geloof in de Heere Jezus Christus en wat dat voor jou betekent. Je zou kunnen zeggen dat er in het geloof in Hem zoveel rust te vinden is, in overgave aan de Heere en het leven bij de Bijbel, vooral bijvoorbeeld bij de psalmen. Een wat getuigende houding dus, vanuit je eigen geloof in de Heere Jezus Christus, zonder grote woorden als "duivels" e.d. te gebruiken. Waarbij ik, omdat ik de problemen van de persoon niet ken, natuurlijk niet kan beoordelen in hoeverre hij of zij werkelijk goede therapie nodig heeft.

Ik hoop dat je met dit antwoord wat kunt. Gods zegen erbij.

Ds. H. Veldhuizen