In de hel geloven

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Waaruit blijkt dat christenen geloven dat er een hel is? Waaruit blijkt dat christenen geloven dat hun collega's, buren e.d. naar de hel gaan? Ik ken veel kerkgangers die geloven in een hemel. Ze gaan aan het avondmaal en zijn vaak (niet altijd) activistisch en eenkennig. Dat ze in een hel geloven blijkt naar mijn idee nergens uit (kerkmensen geloven het misschien dogmatisch). Zo maar wat vragen van een (intelligente) jongere die z'n (reformatorische) omgeving nooit echt goed begrepen heeft.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Waarom vind je dat het nergens uit blijkt dat christenen in een hel geloven? Hoe weet je dat ze geloven dat hun collega's e.d. wel of niet naar de hel gaan? Waarom zouden ze het alleen dogmatisch geloven? Heb je het al eens op de man af gevraagd aan christenen in jouw omgeving? En hoe weet je dat het om echte christenen gaat?

Lastig hè, al die tegenvragen! Weet je, ik vind het moeilijk om iets te schrijven over mensen in jouw omgeving die ik niet ken. Zeg ik dan wel de juiste dingen? Schat ik goed in wat ze doen of denken? Of praat ik jou na? Of vergis ik me? De veiligste weg voor mij en voor jou is om de Bijbel open te doen om te horen wat God zegt over onderwerpen als hel en hemel.

Als het goed is zullen reformatorische christenen geloven dat er een hel is omdat de Bijbel daar over spreekt. Zoals je wellicht weet was de Heere Jezus er Zelf tijdens Zijn omwandeling op aarde heel duidelijk over. Lees maar eens Markus 9. Daar zegt Hij dat het beter is om je hand, voet of oog te missen (als je daardoor verleid wordt) dan geworpen te worden in de hel of het onuitblusbare vuur. In Mattheus 23 waarschuwt de Heere Jezus voor de huichelachtige Schriftgeleerden en Farizeeën: "Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?"

Dat zijn duidelijke en ernstige woorden die ook ons aan moeten sporen om de Heere te zoeken en te dienen. Om tegen Hem te zeggen dat we zondaren zijn die het niet verdienen om weer in een goede relatie met God te komen. Omdat we niet één keer een foutje of zonde gedaan hebben, maar omdat we dat dagelijks doen en dat al ons leven lang! Alleen omdat de Heere Jezus Zijn leven overgaf voor zondaren is er voor mij en voor jou nog een mogelijkheid om echte vrede met God te krijgen. Dat zouden we al een 'stukje hemel' op aarde kunnen noemen! Zo zou je een leven zonder God op aarde al een 'heel klein stukje hel' kunnen noemen.

Weet je, christenen kunnen niets doen zonder Christus. Als ze ver van Hem vandaan leven, lijken ze niet meer op Hem en zullen ze ook geen bewogenheid hebben voor buren of collega's die zonder God en Zijn Woord leven. Dat is erg, want daarmee verloochenen ze de liefde en bewogenheid van hun Heere en Zaligmaker. Het kan ook zijn dat mensen zich christen noemen, terwijl ze geen daadwerkelijke relatie met Christus hebben. Dat is nog erger.

Maar zo zou ik helaas nog heel veel foute dingen kunnen opschrijven over andere mensen of andere christenen. Maar ik schiet er niet zoveel mee op en ik help jou er niet mee.

Ik zou veel liever je willen aanraden om je blik te richten op de Heere Jezus Christus zelf en op Zijn wijze en liefdevolle woorden en uitnodigingen. Een paar voorbeelden? Jezus zegt: Ik ben het Brood des Levens, die tot Mij komt zal geenszins hongeren en die in Mij gelooft zal nimmermeer dorsten (Joh. 6:35).  Ik ben de Deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden (Joh. 10:9).  Komt herwaarts tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven, neemt Mijn juk op u en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart en gij zult rust vinden voor uw zielen, want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht (Matth. 11:29-30). Zo wie achter Mij wil kome, die verloochene zichzelven en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij. Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen, maar zo iemand zijn leven verliest om Mijnentwil die zal hetzelve behouden (Luk. 23-24).  Zonder Mij kunt Gij niets doen. Blijft in Mij en Ik in u (Joh. 15). Enzovoort!

Als je deze woorden gelooft en er door Gods genade naar leven mag, zul je de liefde en de nabijheid van Jezus ervaren die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Dan is de hel voor altijd gesloten en de hemel, door de omgang met Christus, voor eeuwig geopend!

Met hartelijke groet,
Raymond Warnaar

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

Tags in dit artikel:

christenenhel