Zusje van goede vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen en heb een goede vriendin. Geen verkering, alhoewel ik de wens wel heb gehad dit ooit te krijgen. Realistisch als ik echter ben, schat ik de kans erg klein in dat dit er ooit uitkomt (zij wil niet). Nu ben ik pasgeleden een dag mee geweest met haar familie. Daar heb ik een zusje van haar ontmoet. Nu krijg ik echter de laatste dagen haar zusje niet meer uit m'n hoofd. Is het verstandig om met een zusje van m'n goede vriendin aan de haal te gaan? Verder vraag ik me af hoe je dat het beste aanpakt, aangezien er wel enige afstand tussen onze woonplaatsen zit. Ik heb haar zusje op Facebook. Is het een idee om haar eens mee uit te vragen? Gewoon een nadere kennismaking... Verder moet ik er bij vertellen dat ik een vorm van autisme heb en het voor mij dus lastig is contact te leggen. Dat is op sommige ogenblikken wel erg vervelend, want je hebt wel gevoelens. Echter vind ik het erg lastig hoe je het eerste contact met een meisje legt, zonder dat zo'n meisje ervan schrikt.

Antwoord

Beste jongeman,

Nou, zo moeilijk is het toch niet om contact te leggen met een 'vreemde'. Dat heb je nu ook gedaan door deze vraag te stellen! Weliswaar anoniem, maar toch!

Als jij zuslief aardig vindt is het niet gek om haar beter te willen leren kennen. "Er mee aan de haal gaan" -–zoals je schrijft- is dan meteen een heel grote stap, maar nadat je haar op de familiedag hebt leren kennen is een nádere kennismaking toch niet een heel vreemde ingeving? De éérste kennismaking heb je immers al gehad? Wellicht kun je je vriendin er zelfs bij inschakelen, zeker gezien de afstand. Hoe heb je trouwens met deze vriendin contact gekregen en hoe houd je dát gaande? Als het helder is dat zij geen verkering wil maar slechts vriendschap, zal zij het jou niet kwalijk kunnen nemen dat jij haar zus ook aardig vindt en mogelijk met háár verkering kunt krijgen.

Wie heb je precies op Facebook? Het is mij niet helemaal duidelijk wie je nu bedoelt: je vriendin of juist haar zus. Maar wie dan ook: Facebook is géén middel om een relatie óp te bouwen, lijkt me (hooguit onderhouden als er tevens ook face-to-face afspraken zijn)!

Ik begrijp dat autisme (welke vorm ook) belemmerend kan werken, maar laat het geen excúús worden voor stappen die je in je leven wilt zetten, want dan kom je niet ver...

Succes gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

contactkennismaken
1 reactie
vlokje
Natuurlijk is het een idee om haar eens mee uit te vragen, als je haar leuk vindt. Om haar beter te leren kennen zul je iets moeten ondernemen, zonder direct te denken aan "met haar aan de haal gaan". Wie weet valt verdere kennismaking tegen, of wie weet is het juist erg leuk.
Haar zus ziet niet iets in jou, dus wat let je echt?
Een eerste contact leggen is een drempel. Ziet zij evt ook wat in jou, dan zal ze niet 'schrikken'. Dan vindt ze het ook leuk en spannend. Schrik jij haar wel af, dan weet je zelf genoeg, en heb je direct duidelijkheid. Niet leuk voor je, maar wel zo helder.