Moxa-therapie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben 35 weken zwanger en ons kindje ligt in stuitligging. Is moxa-therapie verantwoord?

Antwoord

Moxa-therapie is een therapie welke ik enkel ken uit de krant (er is een discussie hierover geweest in de NRC). Er is in 2010 een fysiotherapeut gepromoveerd aan het Erasmus MC op het effect dat moxabranden zou hebben op een stuitligging bij zwangerschap. Ze constateert op basis van zes studies (uit Japan, Hongarije, Italie en China) dat na gebruik van moxa-therapie in de 34e zwangerschapsweek 66 procent van de baby’s in hoofdligging komt te liggen tegen 34 procent die spontaan nog draaien als alleen afgewacht wordt. Er is veel discussie ten aanzien van de keuze van studies waarop deze conclusie gebaseerd is.

Veel betekenend is het feit dat het ziekenhuis hiervoor in 2011 de Meester Kackadorisprijs van de Vereniging tegen de Kwakzalverij ontving.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

zwanger