Chatten met getrouwde man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Een tijdje heb ik actief gechat op een christelijke site. Leuk en ik had er leuke contacten. Er was ook een getrouwde man, ongeveer tien jaar ouder dan ik. Hij zocht heel bewust contact met jongere meisjes, zoals ik. Hij was er open over dat hij getrouwd was en kids had. Hij kon erg goed luisteren en doorvragen (via chat). Tot zover niet zoveel aan de hand. Al is het vreemd dat een getrouwde man met kinderen zoveel tijd doorbrengt in een chatbox. Verschillende meiden sluisde hij door naar de persoonlijke msn. Steeds bleef hij heel anoniem. Uiteindelijk kreeg ik een relatie via die site en dat vond hij erg interessant. Vroeg vooral naar de lichamelijke omgang tussen ons en leek dit heel interessant te vinden. Toen ik er weleens naar vroeg waarom hij zo anoniem bleef en zo doorvroeg naar intieme dingen, gaf hij als antwoord dat dat erg interessant was en hij deed er lacherig over. Gedurende mijn relatie bleef hij ernaar vragen en op den duur werd het steeds vunziger. Maar het ging zo geleidelijk dat ik het niet doorhad.En ik chatte al ongeveer anderhalf jaar met hem, dus er is dan sprake van 'vertrouwen'. Hij vertelde details over zijn seksleven met zijn vrouw. En dat hij via chat en msn veel 'ervaringen' uitwisselde. Later hoorde ik van iemand die ook contact had met hem en het ook steeds meer over een grens vond gaan. Regelmatig heb ik hem ernaar gevraagd waarom hij zoveel op de chat en msn zat, maar daar praatte hij zich uit. Ik vroeg waarom hij niet bij z'n vrouw op de bank zat, maar daar kreeg ik niet echt een antwoord op. Hij zei dat hij ook weleens zich jonger voordeed op de chat en deed alsof hij vrijgezel was. Volgens hem was het als "vliegen op de stroop", alle jonge meisjes hapten toe. Daar leek hij erg van te genieten. Ik begon het allemaal te close te vinden en heb dat ook aangegeven. Toen het bij mij allemaal wat serieuzer werd met mijn relatie, heb ik hem verwijderd van msn. Hij heeft via Facebook en Hyves nog geprobeerd contact te leggen. Dit alles ook onder zijn anonieme schuilnaam. Wat zouden de motieven kunnen zijn van deze man? En hoe hiermee om te gaan? Vooral het geleidelijke, steeds verder gaan, heeft me achteraf aan het denken gezet. Hoe voorkom je zoiets? Ik ben zelf iemand die goed mijn grenzen kan aangeven, maar ik kan me voorstellen dat het bij anderen moeilijker is.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe je zulke contacten voorkomt? Heel eenvoudig: stoppen zodra je je er niet prettig bij voelt. Uiteindelijk heb jij dat dus gedaan, zoals je schrijft. Maar veel eerder had wat mij betreft zeer zeker ook gekund!

Jij denkt, dat je goed je grenzen aan kunt geven? Hoe kan het dan dat je "het geleidelijke steeds verder gaan" van deze man niet doorhad? Volgens mij overschreed hij meerdere grenzen, die door jou níét tijdig en goed waren aangegeven!

Wat de motieven zijn van een getrouwde man die jonge meisjes zoekt? Daar wil ik zelfs niet eens aan denken! Jonge meisjes moeten soms wijzer zijn dan getrouwde mannen en een relatie -op welke manier ook, óók die via sociale media- káppen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

chatgrenzenopdringerig
5 reacties
Kornelie
Zó'n verstandig antwoord van mw. Rots.
Meiden, lees het allemaal aub, én neem het ter harte.
Wees toch zuinig op jezelf!
Catherine
Wat ik me afvraag, is er geen toezicht (moderator) bij deze christelijke (!) chat? Waar bestaat het christelijke stempel dan uit?
Vraagstelster: je zegt dat je goed je grenzen aan kunt geven, fijn, maar had je achteraf bezien die grens niet allang dicht moeten gooien? Kun je niemand waarschuwen voor deze meneer?
Ik heb geen ervaring met chatten, dus geen idee hoe dat werkt.
Kapitein
Een tijdje gelden heb ik ook zoiets gehad. Die man van meer dan 10 jaar ouder leek erg te vallen voor meisjes tussen de 17 en 19 jr. Toen na een poos (dat wist ik dus allemaal nog niet) het contact niet prettig meer voelde heb ik het contact heel rigoureus verbroken. Later hoorde ik andere verhalen van deze persoon en heb ik inderdaad contact opgenomen met de moderators.
@Catherine. Dat contact gaat zo geleidelijk dat je dat niet eens opmerkt, voordat het eigenlijk al te ver is.
baskeijzer
Ik zou adviseren: in geval van twijfel direct contact opnemen met moderators of beheerders van de site.
Zij hebben vaak meer overzicht en kunnen dan maatregelen nemen om hun community tegen dergelijke mensen te beschermen.
altijdwat
vraagsteller, ik begrijp heel goed dat je het 'overkwam', ondanks dat je zelf goed je grenzen kan bewaken, NORMAAL gesproken. Bij mensen die anderen 'misbruiken', op wat manier dan ook gaat het altijd zo. Eerst kweken ze een vertrouwensband, je bent nog op je hoede. Maar als je dan denkt dat 'het wel goed zit' verschuift er ineens wat in de relatie, heel onschuldig. En voor je het weet zit je ergens middenin wat je niet wilde.
Het komt bij de sterkste persoonlijkheden voor. Dat komt omdat deze mensen ontzettend slim zijn en bij iedereen de zwakke plek opzoeken en je dan weten te 'binden' aan zich.
Goed dat je eruit gestapt bent en idd zorgelijk... hoeveel 'slachtoffers' maakt deze man nog. Misschien kan je het melden op de website?