Obsessieve Compulsieve Stoornis

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Klopt het dat mensen met een Obsessieve Compulsieve Stoornis (dwangstoornis) altijd twijfelen over alles en iedereen? Dus als ze bijvoorbeeld een relatie hebben, dan hebben ze heel vaak moeite om hun partner te vertrouwen omdat ze altijd wel ergens aanleiding in zien om de woorden of daden van hun partner in twijfel te trekken, ook als er niet echt een aanleiding is.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een dwangstoornis kan op alle levensterreinen zich voordoen. Ik zou niet willen zeggen dat het áltijd gepaard gaat met twijfelen over álles en íédereen. Dat lijkt me wat veel van het goede! Áls er sprake is van twijfel ten aanzien van een partner, is het de vraag of de twijfelaar bereid is om zichzelf te veranderen. En daar zijn therapieën voor.

Marijke Rots