Schokken in slaap

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Mijn man schokt met zijn ledematen als hij net in slaap is gevallen. Het lijken wel een soort spastische trekken. Ik heb het idee dat dit is als hij net in slaap is gevallen (of het is heel de nacht door, maar merk ik dat niet). Wat is dit? Maar belangrijker, wat kunnen we eraan doen? Het is voor mij namelijk best vervelend als ik ernaast lig.

Antwoord

Uw beschrijving is duidelijk. Er lijkt sprake te zijn van een slaapstoornis met ontladingen in het zenuwstelsel. Degene die het betreft heeft er geen erg in, tenzij dat het zo hevig wordt dat hij of zij zich verwondt. Ook wordt er wel een relatie aangenomen met slaperigheid overdag.
Om tot een precieze diagnose te komen zou er neurologisch onderzoek moeten gebeuren. Er zijn wel behandelingen mogelijk, b.v. met middelen die ook bij vallende ziekte of restless legs (rusteloze benen) worden gebruikt.

Als er een relatie is met drukte en spanning (niet altijd zo) kan het vermijden daarvan de verschijnselen verminderen. Aangezien het zodanig is dat het voor u als partner hinderlijk is, zou ik zeker eens met uw huisarts contact opnemen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

slapen
1 reactie
Kornelie
Deze verschijnselen komen ook voor bij slaap-apneu, zie voor uitgebreide info over apneu de site van de Nederlandse Apneu Vereniging, www.apneuvereniging.nl.