Goochelaar

prof. dr. M.J. Paul / 4 reacties

Vraag

Op een familiefeestje werden we met een goochelaar geconfronteerd. Deze goochelaar behoorde tot de Gereformeerde Gemeente, dus we hoefden niet bang te zijn dat het niet goed zat... Vraag aan dr. M. J. Paul: Wat moeten wij hiermee? Het overviel ons.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De kerkelijke achtergrond zegt wel wat, maar niet alles. Sommige christenen hebben een erg ruim geweten en daarom blijft het van belang de daden zelf te beoordelen.

Goochelen is vanouds een straat- en podiumkunst, waarbij door middel van vlugge hand- en vingerbewegingen een bedrieglijk effect wordt bewerkt. De bedoeling is dat de toeschouwers niet merken hoe het 'onmogelijke' tot stand komt. Iemand die de kunst van goochelen beoefent, noemt men een goochelaar of illusionist (iemand die een illusie bewerkt).

Een goochelaar gebruikt bij zijn voorstelling hulpmiddelen als speelkaarten, ringen, touw, doeken en balletjes, maar ook levende have als duiven en vuur. Spreekwoordelijk is het konijn uit de hoge hoed. Hoewel een goocheltruc er vaak onbegrijpelijk uitziet, is de verklaring meestal eenvoudig.

In de geschiedenis zijn er soms wonderlijke vermengingen, maar tegenwoordig wordt gewoonlijk onderscheid gemaakt tussen goochelen en toveren. Toveren is bovennatuurlijk en gebeurt met behulp van occulte krachten. Goochelen bestaat slechts uit het toepassen van handige trucs, zonder dat er paranormale krachten gebruikt worden. Daarom kan bij een speelgoedwinkel een goocheldoos gekocht worden. Dit onderscheid is echter lang niet altijd duidelijk geweest. Veel goochelaars deden geheimzinnig over hun werkwijze en werden door het bijgelovige volk als echte tovenaars beschouwd.

Wanneer een goochelaar zich beperkt tot trucjes die op een natuurlijke manier te verklaren zijn, is dat op zich toegestaan. Het is echter wel de vraag in welke wereld men zich begeeft. De overkoepelende organisatie voor Nederlandse goochelaars is de Nederlandse Magische Unie (NMU), en die naam wekt weinig vertrouwen. Ook als goochelaars zich mentalist noemen of magician, zou ik dat nader willen onderzoeken. Gebruik van hypnose (Rostelli) valt buiten het eigenlijke goochelen, maar de grenzen worden niet door iedereen in acht genomen.

Het is daarom wenselijk de achtergrond en werkwijze van een goochelaar uit te zoeken. Het is beter zoiets vooraf te doen dan op een familiefeestje ineens met een goochelaar geconfronteerd te worden.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

goochelen
4 reacties
Daniel
Over water lopen, water in wijn veranderen dat zijn geen goochel of toverkunstjes, verlamden weer laten wandelen...wat heeft Jezus veel wonderen verricht, Hij kon vissen in broden veranderen en omgekeerd.
Goochelen is vingervlugheid zoals Prof. Dr. M.J. Paul zo goed en treffend zegt.
mortlach
Het is eigenlijk simpel: toveren bestaat niet en goochelen is onschuldig vermaak. Alle 'magie' die erbij wordt betrokken is voor de show en niet echt, ook de naamgeving is enkel bedoeld om de verwondering bij het publiek te vergroten.

Goochelen is een combinatie van vingervlugheid en psychologie en wiskundige truukjes en ik mag graag een goed goochelaar aan het werk zien. Als je niet snapt hoe een truuk kan, betekent dat niet dat de goochelaar een magiër is, alleen dat hij erg goed is in wat hij doet, namelijk goochelen.
anna30
@mortlach: tovenarij bestaat wel degelijk vanuit bijbels oogpunt gezien. God verbood al heel vroeg in het oude testament tovenarij.

Israël verviel in afgoderij en occultisme. De profeten bestraften namens God het volk en waarschuwden voor de gevolgen ervan; zie Jesaja 3:20; Ezechiël 13:8. Het is duidelijk geworden: Een volk dat zich overgeeft aan tovenarij, spiritisme, afgoderij en magie valt ten prooi aan die vernietigende machten.
De apostelen waarschuwen christenen geen occulte praktijken er op na te houden, zoals toverij; zie Galaten 5:20
enz.

Tovenarij bestaat in deze tijd ook nog, wat dacht je van handopleggingen, occulte spelletjes spelen zoals het uija-bord waarbij het glad letters aanwijst, gestuurd door duistere machten?

Hou ons er maar verre van!!

Goochelarij is vermaak, niks mis mee als de truckjes te verklaren zijn. Leuk om te zien, maar beter om je niet te veel in dat wereldje te mengen mijns inziens. Maar op een feestje, leuk en verbazingwekkend.
waldboy
-Het is daarom wenselijk de achtergrond en werkwijze van een goochelaar uit te zoeken. Het is beter zoiets vooraf te doen dan op een familiefeestje ineens met een goochelaar geconfronteerd te worden.-

Mijn hisarts is een totaal ongelovige man en lid van de vrijmetselaars. Moet ik nu ook bang zijn voor zijn genezingsmethodes?...

Toverij, spiritisme, occulte spelletjes, magie. Allerlei thermen, maar wat is nou wat?