Friemelend zoontje

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Wij hebben een probleem met onze zoon van 3,5 jaar. Hij zit namelijk zeer regelmatig aan zijn geslachtsdeel. Wij vinden het heel vervelend en we proberen het steeds te verhinderen, maar desondanks doet hij het toch. Omdat hij het zo vaak per dag doet baart het ons grote zorgen. Ook andere mensen valt het op en die reageren natuurlijk heel vreemd. Ik heb weleens gelezen dat het een soort uitlaatklep kan zijn voor zijn gevoelens en dus niet erg is, maar daar denken wij wel anders over. We schamen ons ervoor dat hij het doet, ondanks dat we duidelijk zeggen dat het niet hoort en dat 'het' alleen maar bedoeld is om mee te plassen. Wat moeten wij hieraan doen?

Antwoord

Diverse artikelen over dit fenomeen zijn te vinden onder de tag 'Friemelen'.

7 reacties
boulanger
Dat is heel normaal voor kinderen op die leeftijd. Volgens mij kun je er het beste zo weinig mogelijk aandacht aan besteden. Wel elke keer zijn hand uit zijn broek halen, en eventueel zeggen dat het een beetje vies is als hij daar heel de tijd aan zit. Of gewoon niets zeggen. alleen het handje uit zijn broekje halen. Als je er veel aandacht aan geeft, dan wordt het juist iets, terwijl het niets bijzonders is. Het gaat (meestal) vanzelf weer over. En, iets wat absoluut niet mag, dat ga je toch juist doen, omdat het niet mag? Het geeft gewoon een fijn gevoel voor een kind, net zoals duimen een fijn gevoel kan geven. Het heeft verder niets met seksuele gedachten ofzo te maken. Dus, om antwoord te geven op jullie laatste vraag: niet te veel doen!
meribel
Het is echt niet raar hoor! En ook niets om je voor te schamen. Ik kan me niet voorstellen dat je geen enkele vriendin heb met een zoontjes ( of dochtertjes..) die dat niet doen. Heb je het weleens besproken met een vriendin en hun om tips gevraagd?

En 'het" is niet alleen bedoelt om te plassen, het geeft nu eenmaal een fijn gevoel ( dan zou het raar zijn als 'het ' alleen bedoelt is om te plassen )

Wel kan je al goed uitleggen dat plas niet zo fris is en dat het dus ook niet zo fris is om overdag eraan te zitten als je daarna met je handen gaat eten bijv. En dat het dus niet fris is om daar overdag aan te graaien.
Overigens straks ook een mooi aanknopingspunt dat alhoewel het fijn voelt, het ook iets is waar hij alleen zelf aan mag zitten. ( en mamma als ze hem wast ) Het is iets voor hem alleen. Dus daarom ook niet om aan te zitten waar andere mensen bij zijn, maar meer iets voor in zijn bedje bijv.
bootje
Idd. meribel ben het met je eens. En als "het" alleen is om te plassen, hoe is dan u zoontje er gekomen?;)..
Bij het antwoord staan ook waardevolle reacties.
leonard
Ik ben het inderdaad met de vorige reacties eens dat het niet terecht is om uw zoontje voor te houden dat het alleen voor het plassen is. Dat is immers niet zo? Mijn advies, begin vroeg met voorlichting!
Daniel
Helemaal eens met meribel en bootje, met het zoontje komt alles wel goed, om bootje's reactie moest ik lachen.
Met 3.5 jaar heb je nog geen zondige gedachten.
Samanthi
Een van onze kinderen had zijn plasser altijd vast als hij duimde als soort van kroeltje
Ik heb er nooit aandacht aan geschonken en het is vanzelf overgegaan.
Ik denk dat de mensen die vreemd reageren raarder zijn als een jongetje van drie... het zegt iig meer over hen als over uw zoontje.
meribel
@samanthi, leuk voor de wistjedatjes in zijn trouwkrant later ;-)