Zwanger worden voor de ovulatie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Hoe groot is de kans dat je zwanger wordt wanneer je voor de ovulatie gemeenschap hebt?

Antwoord

Je schrijft voor de ovulatie (eisprong). Dat is natuurlijk vrij breed. Het is zo dat de zaadcellen van een man 48 uur in staat blijven een eicel te bevruchten. Dus als er bijv. 36 uur geleden gemeenschap heeft plaatsgevonden en de vrouw heeft nu een eisprong, dan kan ze nu bevrucht raken. De kans op een zwangerschap is dan ongeveer 30 procent. Geen 100 procent omdat er lang niet altijd een bevruchting plaatsvindt of omdat het meteen na de bevruchting al mis gaat. De bevruchting zelf vindt plaats in de eileider en dan moet het bevruchte eitje naar de baarmoeder worden getransporteerd en gaan innestelen in de baarmoeder. En in dat traject gaat het ook nog al eens mis. De vrouw gaat dan gewoon op tijd weer menstrueren en weet dus eigenlijk niet eens dat ze zwanger is geweest. Die 30 procent slaat dan ook op die vrouwen die “over tijd” raken en dan zwanger blijken te zijn.

Alie Hoek-van Kooten