Ds. Hendrikse en de PKN

Dr. C. A. van der Sluijs / 18 reacties

Vraag

Waarom heeft de PKN ds. Hendrikse nog niet uit de kerk gezet? Hoe kunnen ze het toelaten dat een atheïst (dus een anti-theïst) nog in de kerk kan staan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Waarom de Protestantse Kerk in Nederland ds. Hendrikse nog niet uit de kerk heeft gezet? Dat is naar ik aanneem een 'verontruste' vraag. Het antwoord kan eenvoudig luiden: omdat ze dat eigenlijk niet kan! Iemand ergens uitzetten kan alleen door een persoon gebeuren. En dat is het Hoofd van deze kerk, namelijk Jezus Christus. En Hij wordt vertegenwoordigd door personen die Zijn ambt dragen. Maar dit ambt wordt net zo voorzichtig en genadig lankmoedig uitgeoefend als door het Hoofd van de kerk zelf. Niet graag zouden ze Hem ambtelijk voor het hoofd stoten. Al kost hun dit dan veel hoofdbrekens! Er zijn kerken die denken dat ze Christus zelf zijn, en dan krijg je van die arrogante schijnbewegingen als het met ziekteverlof sturen van ieder die naar hun mening niet kerkelijk gezond is. Met excommunicaties en executies in alle soorten en maten.

In de Protestantse Kerk in Nederland als gebroken gestalte van de Kerk der eeuwen, wordt dit oordeel overgelaten aan Hem Die in deze alleen verstand van zaken heeft. Zo kan genoemde predikant door Hem allang te licht bevonden zijn, terwijl dit onkruid onder de tarwe pas uitgetrokken wordt op de Dag van de oogst. Maar laten we wel wezen, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor zeer rechtzinnige dominees als brave Hendrikken zonder genade. Deze zijn er wellicht meer dan wij aannemen omdat ze nauwelijks of helemaal niet opvallen. Voor het Hoofd van de kerk maakt dat eigenlijk niet zo veel verschil of eigenlijk helemaal niet.

Daarbij komt dat het belijden van de Protestantse Kerk in Nederland genoemde predikant het leven in wezen onmogelijk maakt. Althans om te leven zoals hij momenteel leeft. Eigenlijk heel uitzonderlijk en wonderlijk dat er in ons land nog een kerk is waar men de eigenlijke zaken overlaat aan het Hoofd der Kerk, Jezus Christus, die gezegd heeft: “Zie, Ik kom haastig; en Mijn loon is met mij om een ieder te vergelden gelijk zijn werk zal zijn” (Openb. 22:12)…!

Er is daarmee nog een kerk in ons land die niet op een firma lijkt of een bedrijf. Wat een genade! Met andere woorden: die wat dit betreft niet wereldgelijkvormig is.

Dit wordt alleen verstaan en beleden door mensen die de grootste van de zondaren zijn. Als dat zo is, dan is het voor hen een wonder dat God hen in Zijn wijngaard nog niet heeft uitgeroeid. En als er dan voor hen genade is door Gods lankmoedigheid dan is deze er ook voor een ander. Zelfs voor een dominee! En dan maar hopen en bidden dat ook hij tot bekering komt. Zelfs een predikant! Dit laatste is zo goed als ongehoord. Maar daarvoor moet je ook in een kerk zijn waar het Woord het voor het zeggen heeft.

Met ernstige groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

18 reacties
Dorah
Dit antwoord heeft mij nogal geschokt. Als dit antwoord wordt doorgetrokken dan kunnen we het tuchtformulier schrappen. Maakt het dan niet uit dat deze man waarschijnlijk slachtoffers maakt met zijn gedachtegoed? Hij is niet alleen verantwoordelijk voor zijn eigen daden, dat vind ik veel te individualistisch gedacht. Als kerk in het geheel, hebben wij (ja ik behoor er ook toe) er allemaal schuld aan.
Maar inderdaad, kerkrechtelijk gezien kan het niet. Alleen de kerkenraad van de gemeente waar hij dit verkondigt, kan doen besluiten niet meer met hem verder te willen. Zolang dat niet gebeurt, staat de kerk machteloos.
MUS
Inderdaad schokkend!
Blijkbaar functioneert de tucht (als één van de kenmerken van de ware kerk, zie NGB) niet meer. Jezus beheert de sleutelen van het hemelrijk niet!
Blijkbaar is de PKN toch een bedrijf geworden, die 'onzinnige bla bla verhalen'' blijft produceren als er maar geld in 't laatje komt en de werknemers betaald kunnen worden. Over geestelijke vruchten maakt men zich niet druk.
janneman
schokkend en toch niet schokkend!! ik vind ds Hendrikse een groot dwaallicht, maar als zijn ogen open mogen gaan mag hij mischien nog wel een helder licht worden in een donkere tijd.
Het antwoord van ds van der Sluijs moet je goed bestuderen..en dan begrijp je de diepe gedachten.....van deze bijzondere herder!
plderoos
In Corinthe was een zonde bezig, zo erg als bij de heidenen niet voorkwam, namelijk, dat een zoon sliep met de vrouw van zijn vader. Er is geen verschil in zwaarte van een zonde. Want, zegt Jacobus, als je één gebod niet hebt gehouden, ben je een overtreder van heel de wet geworden. Maar stel nou dat er onderscheid zou zijn in de zwaarte van een zonde, wat zou dan erger zijn, slapen met de vrouw van je vader, of zeggen dat wij geloven in een God die niet bestaat, dat wij geloven in een God ie in onszelf huist? Ik denk eerlijk gezegd het laatste.

Van die eerste zonde zegt Paulus als conclusie: doet wie niet deugt uit uw midden weg. Dus wat zou er van die laatste zonde gezegd moeten worden?

U dwaalt wel zeer.
Justinus
Ds. v.d. Sluijs heeft in mijn ogen gelijk, al heb ik begrip voor de andere reacties. Ik heb zelf ook regelmatig met het vingertje omhoog gestaan, totdat ik echt in de gaten kreeg dat 'iets' ook anders kan zijn dan ik dacht!
maaarten
@ Theosoof

Hoezo kan men niet uit mensenlievendheid andersgelovigen wijzen op het naderende oordeel? Het lijkt mij toch als je van iemand houdt wel liefdevol om hem er op zijn minst op te wijzen wanneer zijn ziel in gevaar is, juist, omdat je die ziel belangrijk vindt. Juist omdat in het Christendom de ziel wèl belangrijk wordt gevonden, leert God ons in de bijbel doe wie niet deugt weg uit uw midden. Zodat zowel aan diegene die uit de Kerk gezet wordt, als aan alle andere die het zien, duidelijk zal zijn dat er iets goed mis is.

U lijkt niet in God te geloven, helaas, oke, Zo ook ds. Hendrikse. Waarom wilt u, of in ider geval ds. Hendrikse, dan een plaats in de Kerk? U kunt wel zeggen dat ds. Hendrikse 'toegeeft wat alle theologen wel weten', maar dat is simpelweg onzin. Er zijn genoeg dominees en theologen die geloven in de God uit de bijbel. Waarom moet er in plaats zijn in de Kerk, een gemeenschap van mensen verbonden door hun geloof in God, Die Zichzelf heeft geopenbaard door Zijn Woord, de bijbel, voor iemand die daar helemaal niets van geloofd? Sterker nog, waarom zouden we zo iemand die groep gelovigen laten leiden? Zelfs vanuit uw perspectief moet dat toch wel een beetje vreemd aandoen, niet?
Dorah
@ June: Inderdaad zijn de woorden van ds. van der Sluijs erg goed als het gaat om de ' rechtzinnige hendrikken'. Dat is een deel van zijn antwoord waar ik volledig achter sta. Maar ik vind jouw redenatie niet kloppen. Het is toch geen tegenstelling? De zonde die Hendrikse begaat is overduidelijk en openbaar. Ik ontken niet dat zogenaamde brave hendrikken niet de ware Christus zullen preken maar ik kan me niet voorstellen dat iemand van hen zal zeggen dat God niet bestaat (dat deden de farizeeen ook niet!). We zijn allemaal mensen en we maken allemaal fouten, zo ook predikanten. Maar als je zo ver gaat dat je het fundament van het christelijk geloof omver werpt, dan is er niets maar dan ook helemaal niets meer over. Dan is zelfs de kleinste hoop op genade afwezig want als God niet bestaat dan is er ook geen genade. Dan ben je overgeleverd aan jezelf, wat heel erg goed past in deze tijd. Heb je gelezen wat hij over Jezus Christus schrijft? Als het gaat om wat deze man predikt moet ik sterk denken aan Psalm 14:1. Nogmaals, het is helemaal in lijn met deze tijd, daarom worden zijn uitspraken ook breed uitgemeten in allerlei media.
waldboy
Als ik het antwoord goed lees, kunnen we in de kerk de tucht wel afschaffen en helemaal de ban!.
En Het Avondmaal kan door iedereen bezocht worden. Geen verantwoordelijke ouderlingen meer, die er op toezien of er wel kan worden aangegaan.
Ik ben het volkomenm met de dominee eens!
Niet wij, maar God oordeelt op de dag des Oordeels!
Onze zonden zijn niet zwaarder dan ze zijne.!
Gerard
Ik schaar me volledig achter plderoos.
Ik zou liever het voorbeeld van Paulus volgen in plaats van dit misplaatste 'niet oordelen'.
Helaas verdragen velen een ander evangelie maar al te goed
janvanverweg
hendrikse is niet uit de kerk gezet omdat 'men' te bang is voor de consequenties. liever jan en alleman te vriend houden en al sussend naar de hel te laten gaan dan een confronterend evangelie te verkondigen dat oproept tot bekering.
Als Hendrikse eruit gezet zou zijn, dan zou de hele vrijzinnige poot van de pkn op achteste benen staan. hij verwoord wat daar breed gelooft wordt.
de kerk is een ongelijk juk met heidenen aan gegaan en zwicht eronder.
Samanthi
Het gaat hier niet om het vingertje omhoog, het gaat hiet om duizenden en duidenden zielen die misleid worden voor de eeuwigheid... dit kan niet en dit mag niet.
De Heere zelf zal oordelen, maar wij hebben onze verantwoordelijkheid te nemen, deze man moet afgezet, ik sluit me bij deze aan bij Janvanverweg, het is een ongelijk juk.
waldboy
Er zijn zoveel dominees/voorgangers die wel in God geloven en de gemeente op een dwaalspoor brengen. Moeten die dan ook worden afgezet?
Samanthi
@waldboy Ja... dat is nu ons mankement alle een beetje af doen van de ware zuivere leer, maar iemand die atheist is wat heeft die aan de gemeente vertellen?
Als je alleen de uitverkiezing preekt heb je eveneens weinig te vertellen, als je alleen een beetje preekt over het goede in de mens, of dat de mens iets moet presteren heb je eveneens niet veel te vertellen.

Alleen het bloed van onze Heere Jezus reinigt ons van alle zonden

Toch is er verschil tussen niet in God geloven of de bijbel verkeerd uitleggen, maar het is wel zo dat beiden mensen bij de Heere Jezus vandaan houden.
Gerard
@waldboy
Als er op een richtingaanwijzer bij de aflsluitdijk "Amsterdam" staat maar het wijst de weg naar Groningen, denk je niet dat we verantwoordelijken het bord corrigeren of vervangen als ze het niet kunnen corrigeren?
waldboy
@gerard
In jouw voorbeeld weten w ij! waar we heen moeten. Desnoods tegen de stroom in.
Velen weten de weg niet omdat hun steeds weer een foute weg wordt verteld of de blik op De Weg wordt hun ontnomen. Zij hebben niet de mogelijk om de juiste weg te keizen. Zij gaan blindelings naar Groningen. Zelfs als wij het bord in de goede richting zetten.
plderoos
@ waldboy: en dat ontslaat je nog steeds niet van de verantwoordelijkheid het bord wél te vervangen of anders degene te ontslaan die dat had moeten doen.

Bedenk wel dat ook jij vast niet wilt dat er een dominee is die zijn schapen het verkeerde leert. Want Jezus zegt van zo iemand: als iemand die één van deze kleinen die geloven tot zonde verleidt, het was beter als hij met een molensteen in de zee geworpen was. En het lijkt mij toch dat wij ook het behoud van die dominee wensen. Dus kerkelijke tucht is er niet alleen op gericht de gemeente te beschermen, maar ook de dader! "opdat zijn geest behouden worde ten jongsten dage".

Moeten we die tucht natuurlijk wél uitoefenen, anders zijn wij geen haar beter, "doet wie niet deugt uit uw midden weg".
henkie
Laten we Hendrikse niet teveel eer geven. Volgens mij is er dit aan de hand bij zijn aanhang:

"Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabels" (2 Tim. 4)
Matjan
In een verleden was ds. Van der Sluys minder positief over de PKN. Gezien zijn woordkeuze neemt hij ondertussen een standpunt in dat alleen in de afgescheiden kerken gevonden werd. Let op de zinnen: ‘Eigenlijk heel uitzonderlijk en wonderlijk dat er in ons land nog een kerk is waar men de eigenlijke zaken overlaat aan het Hoofd der Kerk’, of deze ‘Dit wordt alleen verstaan en beleden door mensen die de grootste van de zondaren zijn,’ of deze: Er is daarmee nog een kerk in ons land die niet op een firma lijkt of een bedrijf. Wat een genade!
Ds. Van der Slyus doet vanuit zijn spagaatpositie een poging om met een zelf ontwikkelde inlegkunde zijn positie te rechtvaardigen. Wanneer komen de strijdbare columnisten van refoweb in actie om dit soort anti reformatorische theorieën aan te pakken, en deze dwalingen eens voor het voetlicht te brengen? Of schoppen ze alleen maar met hun rechtervoet.