Pijn in de borst

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 25 jaar en heb regelmatig pijn in de borst (links). Ooit heb ik dit heel erg gehad en toen bleek ik een droge-borstvliesontsteking te hebben wat met rust en een kuur moest genezen. Verder ben ik geopereerd aan een goedaardig gezwel in diezelfde borst. Soms heb ik bij inspanning een stekende pijn, of zomaar spontaan. Ik kan dan niet diep inademen en dat geeft vervolgens een benauwd gevoel. Ik heb begrepen dat veel vrouwen dit hebben en dat dit bij de cyclus kan horen, dus doe ik er verder weinig mee. Maar nu heb ik al drie dagen achter elkaar ongeveer drie keer per dag die stekende pijn, zowel bij inspanning als zonder inspanning. Het inademen kost dan moeite door die stekende pijn, en het gaat uiteindelijk vanzelf over. Wat is uw advies? Pijn op de borst maakt altijd angstig maar ik wil me niets aanpraten. Een jonger broerje is geboren met een ernstige hartafwijking, en ergens zit dat ook in m'n hoofd. Stel je voor dat... Maar ik voel me wat aanstellerig als ik met deze 'vage' klachten naar een huisarts ga.

Antwoord

Ik kan hier weinig over zeggen. De klachten van nu doen weinig denken aan een probleem van de mamma, de borstklier. Het klinkt meer als een probleem van de ribbenkast. Maar ik kan er eigenlijk niet veel over zeggen. Een klacht als deze leent zich niet voor een anonieme mail, maar voor een gesprek met een arts onder vier ogen met een goed lichamelijk onderzoek.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

borst(en)pijn
2 reacties
Annet76
"Een klacht als deze leent zich niet voor een anonieme mail, maar voor een gesprek met een arts onder vier ogen met een goed lichamelijk onderzoek."

Lijkt me nogal vanzelfsprekend. Sommige vragen doen mij werkelijk met mijn wenkbrauwen fronsen.
Race406
Je bent geopereerd aan een borst en in diezelfde borst heb je nu pijn. Jij noemt dat vaag en aanstellerig???????????????????????????????????????????????????????????????????