Met meisjes omgaan

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Hoe moet ik met meisjes omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe moet ik met meisjes omgaan… dat lijkt een kort en krachtige vraag, maar ik heb geen enkel houvast voor een antwoord aan jóú! Ben je een jongen? Jóng misschien? Gaat het over een contact aangaan (eerste aanspraak), of bedoel je hoever je mag gaan op seksueel gebied? Ik kan nog veel meer vragen stellen om een beetje helder te krijgen wat je vraag precies betekent, dus: schrijf nog eens!

Om je toch -kort- een paar handvatten te geven die áltijd gelden:

1. Onthoud de levensregel die mijn grootvader al gebruikte en die terug te vinden is in de Bijbel (zie Mattheus 7:12), "zo gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet." Met andere woorden: heb respect voor elk meisje dat je ontmoet. God heeft een ieder als uniek mens geschapen. Met een eigen karakter. Met eigen gaven, mogelijkheden en beperkingen.

2. Een meisje is géén ‘ding’, een soort lustvoorwerp. Als je een aardig meisje ontmoet, vraag je dan niet meteen af wat jíj met haar kunt of wilt (zal ik het eens heel plat zeggen: "hoe ze in bed is"), maar leer haar kennen door je af te vragen "wat kan ík voor haar betekenen, hoe kan ík haar een gelukkig mens maken."

3. Liefde is geen spelletje. God heeft prachtige mensen geschapen en héél goede en mooie leefregels gegeven om te leven tot Zijn eer. Lees maar wat de Bijbel zegt over liefde. Oudtestamentische verhalen van bijvoorbeeld Abraham of David over hoe wél en hoe níét. Ik noem het Bijbelboek Hooglied. Niet het gemakkelijkste om te lezen, maar zoek er een uitleg bij! Bestudeer ook de wet (de Tien Geboden), zoals die beschreven staat in Exodus 20 en Romeinen 12: dat zijn geen vérboden, maar een soort van grenspalen waarbinnen we onder andere leren hoe mensen met elkaar dienen om te gaan. De Heere Jezus zelf heeft die wet uitgelegd  (lees bijvoorbeeld Mattheus 5-7) en samengevat in "God liefhebben boven al en je naaste als jezelf" (zie Mattheus 22:34-40).

4. Liefde is vooral géven (in plaats van nemen). Niet "ik" sta centraal, maar de ander is het middelpunt. Ook daarvan kun je lezen in de Bijbel: zie bijvoorbeeld in 1 Korinthe 13, waar niet direct liefde tussen man en vrouw beschreven wordt, maar waar wel heel waardevolle dingen over de liefde zelf gezegd worden.

Voorlopig heb je, denk ik, genoeg om over na te denken. Ik zie je vervolgvraag -met iets meer over jezelf- graag tegemoet,

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

meisjes
5 reacties
Twisted_Illusions
Beste vragensteller,

Dat weet ik ook niet. Wel dat ze veel geld kosten.
plderoos
Ik weet dat een reactie niet in strijd mag zijn met de reactie van de deskundige. Maar Refoweb weet vast ook wel dat het herstellen van een onjuist bijbelcitaat daar ver bovenuit stijgt. In de bijbel staat namelijk nergens dat als jij iets niet wilt dat je dat dan ook niet bij een ander moet doen. Dat zou passief zijn.

er staat wel dat als jij iets wél wilt, dat je dat dan vooral voor een ander moet doen. Dat is actief.
Wiepie
@Twisted_Illusions: In wat voor tijdperk leef jij? Ik kan prima mezelf onderhouden, daar heb ik echt geen man voor nodig:P
Twisted_Illusions
Beste vragensteller,

Ook hebben ze vaak een weerwoord.
Boda6
Je moet gewoon jezelf blijven bij vrouwen,dat accepteren ze het meest van je,maak een praatje ga wat leuks doen