Structureel seksueel misbruikt

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 2 reacties

Vraag

Ik denk dat deze vraag het beste beantwoord zou kunnen worden door een seksuoloog. In mijn jeugd ben ik langdurig structureel seksueel misbruikt door meerdere daders. Na jarenlange intensieve therapie ben ik nu zover dat ik weer redelijk normaal en stabiel kan leven. Wel merk ik dat sommige gebeurtenissen mij zo diep kunnen raken dat het lijkt alsof ik opnieuw misbruikt word en daarbij vooral ook lichamelijk (vaginaal) heel veel pijn heb. Daarbij heb ik heel veel last van bekkenklachten en ik vraag me af in hoeverre dit een gevolg is van het misbruik. Kunt u mij daar antwoord op geven? Alvast bedankt.

Antwoord

Ja, het is goed mogelijk dat actuele gebeurtenissen oude misbruikgevoelens (onbewust) kunnen triggeren. Ongetwijfeld zal het misbruik in het verleden pijnlijk zijn geweest. Dit onder andere omdat je lichaam verkrampt op het moment dat je pijn voelt of soms al als je bang bent dat iets pijnlijk zal zijn.

In het verleden gingen daders over jouw grenzen. Het kan heel goed zijn dat bij bepaalde gebeurtenissen, bijvoorbeeld als iemand over je grenzen gaat of dreigt te gaan, je onderlichaam onbewust verkrampt en je weer pijn voelt. Het kan zijn dat je zo vaak verkrampt, misschien zonder dat je het zelf in de gaten hebt, dat je daardoor bekkenklachten krijgt. Je zou eens met je huisarts kunnen overleggen of bekkenbodemfysiotherapie of haptonomie, waarbij je leert je bekkenbodemspieren bewust te ontspannen, tot een vermindering van klachten kan leiden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
2 reacties
Roozemond
Vaak is het zo dat lichamelijke therapie ook nodig is/er na komt.
Het is echt aan te raden om dat te doen!
Sterkte!
AHHK76
Er zijn fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn voor ontspanningsoefeneningen en ook die gespecialiseerd zijn in bekkenbodemtherapie.... Bekkenbodemtherapie is nog volop in ontwikkeling, dus misschien kun je juist beter iemand hebben die recent is afgestudeerd dan iemand die langer geleden een cursus heeft gedaan.
Als je je spieren teveel aanspant en daardoor pijn hebt, kan het goed zijn naar ontspanningstherapie voor het hele lichaam en/of bekkenbodemtherapie te doen.
Het ook zijn dat dit niet voldoende is, doordat er iets niet goed zit. Dan kan een manueel therapeut of een osteopaat je nakijken. Dan kunnen er dingen losgemaakt en/of rechtgezet worden.
Hiervoor is niet beslist verwijzing nodig. Zoek iemand bij wie je je op je gemak voelt...
Een osteopaat moet je wel (gedeeltelijk) zelf betalen. Die heeft wel meer tijd voor je en kijkt niet alleen naar botten, maar ook naar spieren en organen. Officieel valt een osteopaat wel onder alternatieve geneeskunde.
Veel sterkte en beterschap!