Teveel aan mannelijk hormoon

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Doordat ik PCO-syndroom (teveel aan mannelijk hormoon) heb, heb ik o.a. veel haargroei in mijn gezicht. Maar ik heb ook drie moedervlekjes waar ook veel haar in groeit. Die durf ik er niet uit te halen, omdat ik gelezen heb dat dat huidkanker kan veroorzaken. Is dat zo en kan het dan kwaad als een schoonheidspecialist er wat aan doet? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Het is mij niet bekend dat het trekken van haren uit een moedervlek huidkanker veroorzaakt. Wel is bekend dat het aantal moedervlekken (>50) en doorgemaakte zonverbrandingen een grotere kans geeft op huidkanker. Ook mensen met een lichte huid en verblijf in de tropen zorgen voor een verhoogde kans op huidkanker. Een schoonheidsspecialiste zal de haren er ook eruit trekken (epileren).

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

beharingmedischmoedervlek
1 reactie
Cloudsadmirer
PCO-syndroom betekend een verstoring van de hormoonhuishouding. Niet dat je een teveel aan mannelijk hormoon hebt.