Tweede temperatuurstijging

drs. B. de Jong / Geen reacties

Vraag

Is er altijd een tweede temperatuurstijging als je zwanger bent? (na de eerste temperatuurstijging na de ovulatie).

Antwoord

Een van de hormonen betrokken bij de menstruatie en zwangerschap is progesteron. Dit hormoon zorgt onder andere voor een minimale temperatuurstijging na de eisprong door beinvloeding van de temperatuurregulatie in ons lichaam. Deze temperatuurstijging is een veel bediscusieerd fenomeen m.b.t. gemeenschap/vrijen en de kansen op bevruchting en een zwangerschap. Mocht na de eisprong bevruchting uit blijven, dan daalt na ongeveer tien dagen de concentratie van progesteron en als gevolg de temperatuur. Indien er sprake is van bevruchting dan is progesteron noodzakelijk voor de ingroei van het bevruchte eitje en de verdere ontwikkeling. Als gevolg zien we dan ook geen daling, maar juist een stijging van progesteron. Deze stijging van progesteron gaat echter niet gepaard met een door u veronderstelde stijging van de temperatuur. Mocht u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen hebben of zijn er dingen onduidelijk, stel dan gerust opnieuw een vraag!

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

Lees meer artikelen over:

medischzwanger