Niet verzekerd en in het ziekenhuis

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Mijn buurman is niet verzekerd bij de zorgverzekeraar en ligt nu in het ziekenhuis. Wat gebeurt er nu?

Antwoord

Beste vraagsteller,

We hebben je vraag voorgelegd aan twee verschillende organisaties: NPV en SGV, Stichting Gemoedsbezwaren tegen Verzekering. De NPV verwees ons naar de SGV en die laatste club wil geen antwoord geven omdat niet duidelijk is of het hier om een gemoedsbezwaarde gaat. En alleen die worden van informatie voorzien. Mocht je buurman dus inderdaad gemoedsbezwaard zijn, dan moet hij zelf contact opnemen met de SGV. Een andere mogelijkheid is dat hij contact opneemt met de diaconie van de kerkelijke gemeente waarbij hij aangesloten is.

Zie ook de site van de Rijksoverheid.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

verzekering
12 reacties
Wilma
Dan krijgt hij gewoon de zorg die hij nodig heeft, net als ieder ander.

Als het een geplande opname is, dan zal er vooraf met hem erover gesproken zijn en zal hij iets ondertekend hebben waarin hij beloofd alle kosten te zullen betalen.

Als het een spoedopname is, dan wordt zodra hij ertoe in staat is de vraag krijgen waarom hij niet verzekerd is. Worden de mogelijkheden bekeken of en hoe hij het zelf kan betalen. Mocht dat om een of andere reden dat niet kunnen dan heeft het ziekenhuis daar 'een potje'voor (die bijv. ook gebruikt wordt voor illegalen e.d. die dringend levensreddende hulp nodig hebben.
(maar dat potje wordt echt niet gebruikt voor gemoedsbezwaarden).
sydneylover
Wat wel weer opvalt is dat de SGV geen website heeft, geen voorlichting geeft en daarmee bij mij nogal ontransparant overkomt.
Op zich zij een ieder ook in dit geval in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd (what's in a name..). En als een diakonie hierbij als vangnet gebruikt kan worden dan is daar mijns inziens niet zoveel mis mee.

Helaas heb ik persoonlijk een vervelende ervaring hiermee gehad. Ik heb een tijdje in Zuid-Afrika gewoond waar een aantal mensen ook principieel tegen verzekeren was. Alleen werd hun persoonlijke prinicpe ook gebruikt in het schoolbestuur, zodat het busvervoer dat door school werd geregeld en waar onze dochter destijds gebruik van maakte, naar ons later bleek, onverzekerd rondreed! Toen bij navraag bleek dat de ouders wellicht aansprakelijk gesteld konden worden in geval van een ongeval was bij mij een grens gepasseerd.
Gemoedsbezwaarden dienen zich er wel bewust van te zijn dat hun keus in principe niet kan en mag afgewenteld worden op mensen die met hun principiële keus niets te maken (willen) hebben.
kneusi
De Heere zegt in Zijn Woord. Mij is het zilver en het goud en het vee op duizend bergen.Zou Hij Zijn kinderen niet onderhouden?Als je niet verzekerd bent, dan is dat alleen knieenwerk. En ga je niet bij de kerk,of waar dan ook aankloppen!Overal waar je gaat aankloppen, dan is dat jou verzekering!In de stilte, op je knieen, of met de pet op bidden. Mijn hulp is van de Heere alleen!Dan loop je ook geen reclame voor je onverzekerd zijn....Vaak is de buitenwacht er drukker mee dan jezelf. Hij zal ze nimmer om doen komen, in dure tijd en hongersnood!En de Heere werkt middelijk, op Zijn tijd en wijze.Het alleen van de Heere verwachten dan ben je het beste af!Hij doet wonderen Hij ALLEEN!
Jenn
Ik ben zelf werkzaam als verpleegkundige en kom deze zaken nogal eens tegen op een ziekenhuis afdeling. Wat ik dan vaak zie is dat mensen een bepaalde behandeling niet willen omdat het 'teveel geld kost', en dat mensen zich geen tijd gunnen om uit te zieken maar zo snel mogelijk naar huis willen, tegen het advies van de arts, met alle gevolgen van dien en dus vaak een nog hogere rekening.
Hoe het precies met betaling gaat weet ik niet maar ik heb idd gehoord wat Wilma zegt, dat ze een verklaring moeten tekenen om de rekening te betalen. En volgens mij krijgen ze gewoon een rekening zoals die anders naar de verzekering gaat.
Ik begrijp het zeker dat je, als je niet verzekerd bent, zulke grote bedragen niet op kunt brengen maar ik snap niet dat je je daar dan druk over wil maken als je ziek bent.
Mijns inziens denken veel mensen bij het woord 'verzekeren' dat je je dan verzekerd tegen ziektes maar het is verzekeren tegen een enorm hoge kostenpost áls je ziek wordt zodat je je daar niet druk om hoeft te maken. Het is jammer dat veel mensen dat nog niet begrijpen.
1a2b3c
kneusi, je geeft zelf het antwoord al: de Heere werkt middelijk...
Hij kan daar dus ook een verzekering voor gebruiken.
Lijss84
Dat geloven in Gods hulp mag je anderen niet opleggen.. wat ik nogal eens tegenkom bij onverzekerde mensen.
En wat ik echt niet begrijp is dat er mensen 'durven' onverzekerd te zijn omdat de hele familie/kerkelijke gemeente dat is. Alleen om die reden!
Anderzijds kan ik er respect voor op brengen als mensen echt vertrouwen dat God hen zal helpen bij de uitgaven die ze mogelijk krijgen. Dan zie je ook geen ongezond gedrag of 'bedel'gedrag...
Kneusi: wat betekent 'met de pet op bidden'?
mortlach
Ach, als je erop durft te vertrouwen dat er wel iemand komt die een ton neerlegt om jouw chemokuur te betalen, dan is het allemaal zo erg niet. Verwachten dat God die zak geld wel uit de lucht zal laten vallen als manna uit de hemel, is misschien niet helemaal realistisch.
Cloudsadmirer
Verzekerd of onverzekerd, zolang je vertrouwen echt op God is gesteld zal Hij dat vertrouwen in Hem nooit beschamen. Of je nu wel of niet verzekerd bent. Het gaat erom of je op Hem vertrouwd. Ik lees veel veroordelende reacties en vind dat gevaarlijk. Oordeelt niet over elkaar want een ieder is in zijn eigen geest ten volle verzekerd.
Cloudsadmirer
Mee eens, maar dat staat los van wel of niet verzekeren.
10249
Was het maar zo dat niemand uit de kerk was verzekerd. Dan ging de diaconie tenminste weer écht functioneren. We zitten met z'n allen verstrikt in deze tijd.

@ Lijss84: met de pet op bidden is een uitdrukking, waarmee bedoelt wordt dat men onder het werk in stilte gebeden opzendt.
JCL
@10249: denk je echt dat, wanneer iedereen uit de kerk onverzekerd is, de diaconie weer kan functioneren?

Naar mijn mening is dat met onze huidige levensstijl helemaal niet mogelijk.
Aryanna
Tuurlijk kan dat JCL, als ieder gemeentelid ruim 100 euro zou betalen aan de diaconie per maand, kom je natuurlijk een heel eind. Maar of je het nu betaald aan de kerk of aan de ziektenkosten verzekeraar...... dat blijft voor mij hetzelfde.