Kindertherapie van Intraverte

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Graag beantwoording door dr. Paul, dit omdat het antwoord anders zo algemeen wordt en ik wil zo graag raad van iemand die bijbels onderscheidend kan kijken. Hoe ga je als christen om met de kindertherapie i.v.m. gedragsproblemen van Intraverte (gebaseerd op Pentabalans). Het hele traject naar huisarts, GGD, CJG, enz. is mij bekend. Natuurlijk kun je aangeven dat je christen bent, dat doe ik ook zeker. Het probleem is echter dat zij niet zo kijken naar therapieën als christen en al snel vinden dat het kan. Het gaat mij erom wat voor een christen verantwoord is. Kun je je kind met een gerust hart naar zulke therapieën laten gaan, of heeft u eventueel advies voor andere christelijke kindertherapie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om een reactie te kunnen geven, heb ik de volgende websites bekeken: intraverte.nl en intraverte.nl/kind/diensten.html. De stichting Intraverte doet veel in het bedrijfsleven, maar heeft ook een aparte afdeling voor de behandeling van kinderen.

Een paar citaten: "Intraverte verzorgt begeleiding en training van kinderen. Hierbij wordt de motoriek als doel en middel gebruikt om situaties te creëren waarin het kind de mogelijkheid krijgt om de transfer te maken naar dagelijkse handelingen en situaties. Onze organisatie biedt begeleiding aan kinderen met motorische en/of sociaal emotionele hulpvragen vanuit een multidisciplinaire aanpak. (oefentherapie, kinderoefentherapie, psychomotore therapie, ergotherapie, fysiotherapie). Daarbij wordt de intern ontwikkelde werkwijze Pentabalans toegepast. Omdat de omgeving van grote invloed is op de ontwikkeling van een kind bieden wij standaard ondersteuning aan de ouders en is er in overleg met hen contact met school (leerkracht en/of intern begeleider)."

"Een kind ontwikkelt zich tegelijkertijd op verschillende gebieden. Wij onderscheiden daarbij mentale, motorische, zintuiglijke, emotionele en creërende processen. Deze vijf (penta = vijf) processen wisselen elkaar in een snel tempo af. Een gezonde balans en een evenwichtige afwisseling is de basis voor een optimale ontwikkeling van ieders kwaliteiten. Enerzijds helpen we kinderen zich bewust te zijn van hun kwaliteiten, anderzijds leren de kinderen om de vijf bovengenoemde processen te kunnen sturen. Zo leren zij eigen verantwoordelijkheid te nemen over hun gedrag."

Ten aanzien van de ouders stelt men: "De ouders hebben een belangrijke plek in het stimuleren van de natuurlijke ontwikkeling van het kind. Tijdens het traject worden ouders daarom betrokken bij de begeleiding om zo thuis de lijn door te kunnen zetten, middels spelletjes en opdrachten. Ook hoe de ouders een helpende houding aan kunnen nemen in situaties die als probleem wordt ervaren is een belangrijk aspect hoe de ouders bij kunnen dragen aan gewenste resultaat. Hiervoor is een divers aanbod."

Op basis van de informatie op de website lijkt de behandeling mij verantwoord. Daarbij is het gunstig dat de ouders nauw betrokken worden bij de behandeling. Misschien dat het woord "penta" enig wantrouwen veroorzaakte, vanwege "pentagram" en dergelijke woorden, maar de betekenis is gewoon "vijf" en is hier een aanduiding voor vijf processen van het kind.

De behandeling lijkt ‘neutraal’ te zijn, niet gebonden aan een geloofsovertuiging. In dat geval is het uiteraard mogelijk dat een begeleider/begeleidster zaken doet of zegt die niet stroken met een christelijke levensovertuiging, maar het behandelconcept dwingt niet in die richting. Zoals bij elke behandeling en in elke behandelomgeving is het van belang alert te blijven bij wat er precies gebeurt.

Een speciale christelijke therapie of therapeutisch centrum op dit gebied is mij niet bekend.

Prof. dr. M. J. Paul

1 reactie
evi
Beste Vragensteller

We zaten met het zelfde probleem. We hebben het bij God neergelegd en na het intakegesprek
kwamen tot de overtuiging dat het goed was. Inmiddels heeft onze dochter ongeveer 12 lessen gehad en we merken dat ze groeit en veel leert en verandert. Er is veel openheid naar ons toe, er wordt uitleg gegeven wat er gedaan is en waarom. Leg het bij God neer wat hierin wijsheid is en volg de weg die Hij wijst. Gods zegen