Totaalruptuur

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Na de bevalling van ons eerste kindje heb ik een totaalruptuur opgelopen. Het is onder narcose zeer goed gehecht. Ook heb ik na de bevalling goed kunnen herstellen en veel kunnen rusten. Ik heb dan ook nooit pijn of ongemakken door de hechtingen gehad. Alleen zie ik erg tegen een eventuele volgende bevalling op. Is dit nodig? En wat zijn eventueel de mogelijkheden en risico's bij een volgende bevalling?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik kan me goed voorstellen dat je tegen een volgende bevalling op ziet. Het is een erg vervelende complicatie die ook nare klachten kan geven. Gelukkig ben je er goed van hersteld. Met betrekking tot een volgende bevalling zal men er eerder toe geneigd zijn een preventieve knip (episiotomie) te zetten zodat de kans op een totaalruptuur kleiner wordt.

Er zijn verder geen andere specifieke risico's of complicaties te verwachten bij een eventuele volgende bevalling. Toch moet iedere bevalling weer opnieuw afgewacht en beoordeeld worden, ook dus wat betreft de kans op een ruptuur.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
naam
Ik ben na de eerste bevalling ook onder narcose gehecht. Het was sowieso een heftige, langdurige en pittige bevalling. Bij de tweede ging het vlot en zonder 1 hechting!!
Kan dus ook...
Elke bevalling is weer anders.