Christelijke identiteit

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Wat is precies 'christelijke identiteit'? De verhouding tussen God en mensen in vergelijking tot de Tien Geboden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag zou eigenlijk op diverse manierer beantwoord kunnen worden.

Ten eerste kan de term "christelijke identiteit" slaan op een vereniging, stichting of instelling, die met deze term een eigen karakter wil presenteren.

Ten tweede kan de term slaan op een persoon, een individu. Dan heeft het zelfs twee zijden: A. De christelijke indentiteit die iemand actief nastreeft om gestalte te geven in zijn leven. B. De christelijke indentiteit die anderen passief bij iemand vaststellen, als karakterisering van iemands persoon en leven.

Ik denk dat de belangrijkste hiervan voor je vraag 2A is. Hoe wordt vervolgens deze identiteit gevormd? Hiervan is van groot belang om de indentiteit op te laten komen uit het geheel van de Bijbel: Oude Testament en Nieuwe Testament, oftewel Wet en Evangelie. Iemand die verlangt te leven met een christelijke identiteit moet zich in alles van zijn of haar leven laten leiden door de Tien geboden van God, en door de regel van de liefde van het Evangelie van Jezus Christus. Wanneer men deze brede fundering van de identiteit naleeft, zal dat karakteristiek zijn/worden voor iemands leven.

Christelijke indentiteit is dan ook wat anders dan dat iemand geheel volgens -bijvoorbeeld- de reformatorische of evangelische zuil leeft. Elke stroming heeft een eigen subcultuur, met eigen regels, wijze van doen, stijl, bewoording en ervaring. De christelijke identiteit moet niet zozeer gevormd worden door een eigen zuil of subcultuur, maar door het Woord van God, toegepast op alle terreinen van het leven, toegepast door de Heilige Geest, gevolgd door het geweten.

Echte christelijke identiteit zien we daar, waar mensen gevormd worden door het gehele getuigenis van God, uitgeleefd op alle fronten van het bestaan. Dat wordt altijd opgemerkt door anderen. Daarbij merk ik nog op dat veelal deze identiteit nader wordt aangeduid en afgebakend door de verbondenheid aan de Drie Formulieren van Enigheid.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree