Niet opkijken tegen vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb nu ruim een half jaar verkering. Mijn vriend is van nature best onzeker en dat kun je soms ook wel merken. Als hij in een grote groep is, dan maakt hij soms opmerkingen die net een beetje misplaatst zijn ofzo. Zelf vind ik dat wel een beetje lastig. Het liefst zou ik een vriend hebben die ik heel erg bewonder, maar dat is niet zo. Ik vind hem wel echt heel lief, maar het is niet zo dat ik tegen hem opkijk. Soms schaam ik me zelfs een beetje voor bepaalde opmerkingen. Kan dat samen gaan met houden van? Is houden van ook niet iemand respecteren helemaal zoals hij is? Het liefst zou ik er met hem over praten, maar dat wil ik hem niet aandoen, want volgens mij wordt hij daar alleen maar onzekerder van.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je slaat de spijker op z’n kop: liefde heeft alles te maken met respect voor de ander. Houden van is iemand respecteren om wie hij is. Dat betekent echter niet dat er nooit verandering of verbetering zou kunnen zijn: een mens is geen steen die niet meer veranderen kan!

Als jij werkelijk respect voor je vriend hebt ga je juist het gesprek aan: dan behoed je hem voor een volgende rare of misplaatste opmerking, toch? Een en ander vraagt wél veel tact van jou: het is voor jou de kunst om hem niet ónzekerder, maar zékerder te laten zijn. Stel jezelf kwetsbaar op: geef ik-boodschappen (“ik zou graag willen dat je dit of dat anders zegt”), maak geen verwijten (“jij ook, met je domme opmerkingen…!”), praat niet voor je beurt maar spreek erover als je samen bent.

Je schrijft: “dat wil ik hem niet aandoen.” Een superieure gedachte, waaruit ik lees dat je op hem neer kijkt (je zegt het zelf al, dat je niet tegen hem opkijkt)! Wie liefheeft, wil de ander graag gelukkig zien. Door níét over je gevoelens te praten maak je hem niet gelukkig, terwijl je er jezelf óngelukkig mee maakt!

Voelt hij dat trouwens net zo, of heeft hij geen last van zijn ‘onzekerheid’ en mogelijke ‘onhandigheden’? Begin dáár het gesprek over! Als hij er namelijk geen last van heeft is het slechts jóúw probleem en zou ik me maar eens goed bedenken of je met deze jongeman verder wilt!

Ik wens je veel sterkte en alle goeds toe,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
2 reacties
Mien
Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Houden van is inderdaad meer dan iemand lief vinden, er zijn zoveel lieve mensen.
Houden van gaat altijd samen met respect en waardering voor elkaar, juist om wie de ander is (ook de zwakke kanten kun je waarderen).
Als je dat mist, en dat schrijf je wel, dan zo ik serieus overwegen waarom je eigenlijk verkering hebt met elkaar.
Wees gewoon eerlijk tegenover jezelf en je vriend. Beter nu, dan dat je er in je huwelijk achterkomt, dan ben je wel te laat.
Catherine
Er zijn wel meer echtparen waarvan de vrouw voorop loopt in alles en soms niet eens ongelukkig te noemen. Als beiden daar happy bij zijn ? Maar als het je gaat irriteren, dan wordt het anders natuurlijk.
Net wat Mien hierboven zegt, je houdt van veel mensen ( hoop ik voor je ) maar van iedereen anders.