Risico's van de pil

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

We hebben trouwplannen en omdat we allebei nog studeren denken we na over anticonceptie. We twijfelen tussen periodieke onthouding en de pil. De pil lijkt ons prettiger en betrouwbaarder, maar we horen (ook in onze omgeving) over de risico's, met name op trombose. Wat zijn de risico's en hoe groot zijn deze bij het slikken van de pil?

Antwoord

Het lijkt mij goed dat je eerst allebei afstudeert voordat er kinderen komen. Alles mag ook in harmonie plaatsvinden. Voor een studentenechtpaar is het krijgen van kinderen heel erg zwaar, niet alleen financieel of wat betreft de woonruimte, maar ook voor het afronden van de studie zelf.

De pil is meestal meer betrouwbaar dan de periodieke onthouding. Wat betreft de bijwerkingen van de pil het volgende: er zijn vrouwen die er wat somber of chagrijnig van worden, er is niet meer kans op borstkanker zoals wel eens wordt beweerd, het is zelfs zo dat de kans op baarmoeder- of eierstokkanker kleiner is. Er is wel meer kans op trombose als de vrouw ouder is dan 35 jaar en ook nog rookt. In dat laatste geval wordt de pil ook afgeraden.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

de pilgezinsvorming