Medische spoedvraag

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Een vraag met spoed. Mijn man had gisteren vers bloed bij de ontlasting. Vandaag niet meer. Als het eenmalig is, hoeft er dan geen onderzoek plaats te vinden? Of moet je dan altijd de arts raadplegen? Of kan je er dan vanuit gaan dat het een aambei is geweest?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst: voor spoedvragen kun je het best direkt de eigen huisarts bellen

Eenmalig helderrood bloedverlies heeft meestal een onschuldige oorzaak. Het kan komen door aambeien of een anale fissuur. Als je het niet zeker weet is het altijd van belang een arts te raadplegen. Verder is het goed om te letten op een aantal aspecten: de hoeveelheid bloedverlies, vermenging met ontlasting, koorts, buikpijn, onverklaard gewichtsverlies en gebruik van bloedverdunners. Ook de leeftijd van uw man speelt natuurlijk een rol. Daarnaast is het belangrijk te weten of er ernstige darmaandoeningen in de familie voorkomen.

Aangezien ik van bovenstaande aspecten niets afweet, is mijn advies om toch uw huisarts te raadplegen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
naam
Ik vind het raar dat zulke vragen op refoweb gesteld worden...
pannenkoek
Nou raar..... is een beetje teveel gezegd.
Maar ik zou het in ieder geval niet doen, maar gewoon de huisarts ff bellen.
Is de kortste weg.