Zeker weten

Ds. P.D.J. Buijs / 4 reacties

Vraag

Ik geloof dat Jezus ook voor mijn zonden gestorven is en ik geloof alles wat er in de Bijbel staat. Ik aanvaard Jezus als mijn Verlosser en Heere. Dan heb ik zo'n rust en vrede in mijn hart en ben ik blij en dankbaar. Maar hoe weet ik nu zeker dat Jezus dat in mij gewerkt heeft?

Antwoord

Beste lezer,

Het komt op het ware geloof aan. Dat is, vermoed ik, ook de achtergrond van de vraag. Hoe weet ik of mijn geloof het ware is? Er zijn immers ook vormen van namaakgeloof. Het meest bekende, en voor ons als kerkmensen waarschijnlijk ook het gevaarlijkste, is het zogenaamde “historisch geloof”. Daarbij aanvaard ik de Bijbel als Gods Woord, en onderschrijf ik ook al de heilsfeiten: Jezus' geboorte, lijden, sterven, opstanding en hemelvaart. Maar ik word er niet anders van dan wanneer ik geloof dat in 1600 de slag bij Nieuwpoort heeft plaatsgevonden. Een andere vorm van namaakgeloof is het tijdgeloof. De Heere Jezus wijst daarop in de gelijkenis van de zaaier. Het is iemand die het Evangelie op hetzelfde ogenblik met blijdschap aanneemt, maar als het moeilijk wordt, juist omwille van het Evangelie, haakt hij af.

Nu kennen wij elkaar niet. Ik weet niet meer van jou/u dan de twee, drie zinnen in de vraag. Dus ik weet niet wat er precies in uw/jouw hart leeft. Maar dan is het goed om ons oor eens te luisteren te leggen bij onze belijdenis. De opstellers daarvan hebben intens geluisterd naar de Heilige Schrift en hebben daaruit een aantal dingen opgevangen. Ook rond de vraag wie er een ware gelovige is. Ik citeer een stukje uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 29.

“En aangaande degenen die van de Kerk (dus met een hoofdletter: de ware gelovigen, PB), die kan men kennen uit de merktekenen der christenen, te weten uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende de enige Zaligmaker Jezus Christus, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben, niet afwijken, noch ter rechter-, noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door de Geest al de dagen van hun leven, nemende gestadig hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heere Jezus, in Wie zij vergeving van hun zonden hebben, door het geloof in Hem.”

Soortgelijke dingen vind je in de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, paragraaf 12. Het is goed om je leven, je hart daar eens naast te leggen, en daarbij de Heere te vragen: “Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie of er bij mij een schadelijke weg is, en leid mij op de eeuwige weg” (Psalm 139:23, 24).

Daarbij gaat het er niet om op bepaalde kenmerken te 'bouwen', alsof daarin mijn zaligheid gelegen is. De enige grond is Christus en Zijn volbrachte werk. Maar daar richt het geloof zich dan ook op, daar oefent het in. Kenmerken van een christen zijn niet anders dan vervulde beloften: de Heilige Geest geeft daarin getuigenis van Zijn eigen werk in een mensenleven. En dat werk is er altijd op uit om Christus te verheerlijken in ons hart. Wij mogen als verloren zondaren vluchten (let ook op dat woord in art. 29!) tot Hem!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
4 reacties
Dorah
Beste vraagsteller,
Ik hoop dat je veel hebt aan het antwoord van ds. Buijs. Zijn antwoord onderschrijf ik zeer.
Toen ik je vraag las kon ik een glimlach niet onderdrukken. Als jij werkelijk gelooft wat je schrijft, dan zou mijn antwoord op jouw vraag zijn: je mag weten dat Hij dat gedaan heeft want uit jezelf zou je het niet kunnen geloven. Jij kunt Hem liefhebben omdat Hij jou eerst heeft liefgehad!
Alphonsus
Waak ervoor dat de twijfelzaaier geen toegang krijgt tot je hart en dat het alléén de Geest uit God is die er woont, opdat je weten mag , wat jou door God in genade geschonken is.
jettie
beste vraagsteller , . jij aanvaard Jezus als je Verlosser en Heere. als dat zo is moet de Heere je toch Zelf bekeerd hebben. dan moet je toch iets van Hem kennen. je kunt toch niet zeggen terwijl je God niet kent, dat je Jezus aanvaard als je Verlosser. Als jij twijfelt over Wie dat in je gewerkt heeft, kun je Hem toch niet aanvaarden?
Johan00297
De gelovige twijfelt, maar het geloof niet!!