Belijdenis op 17-jarige leeftijd

drs. I. A. Kole / 33 reacties

Vraag

Mag je op 17-jarige leeftijd al belijdenis doen in de Ger.Gem.?

Antwoord

Die vraag naar belijdenis doen: je jawoord geven voor God en de gemeente!, vraagt een goede voorbereiding. Je bent gedoopt. De Heere is er al heel vroeg bij: je hebt de dood verdiend maar in Jezus is de Weg tot behoud gegeven; dat wordt betekend en verzegeld in je doop! In het onderwijs thuis, in de kerk en op school wordt er gewezen op de noodzaak van wedergeboorte,geloof en bekering. Je luistert naar de gesprekken, je leest je Bijbel en je dagboek, je doet mee in de preekbespreking, je houdt een inleiding op de vereniging en op school en tijdens een gesprek over het geloof krijg je de vrijmoedigheid om rijk te getuigen wat de dienst van de Heere voor jou inhoudt! Je voelt de liefde tot de Heere in je hart en je bent er verwonderd over en blij!

Door de prediking en de bediening van de sacramenten ontstaat er een levendige behoefte om de Heere van harte te dienen en om ervoor uit te komen: maar ik ben nog maar 17 jaar! Tijdens een gesprek met de catecheet, of tijdens een gesprek met een docent, je moeder, je opa, een vriendin in je klas heb je weleens aangegeven dat je wel belijdenis zou wilen doen omdat je de Heere wil dienen en je er niet voor schaamt dat de Heere Zijn genade heeft geschonken.

Bespreek met je predikant, een ouderling uit de kerkenraad je verlangen om belijdenis te doen en daarna deel te nemen aan het Heilig Avondmaal. Bid om een zegen van de Heere voor die gesprekken en ga dat gesprek in met de bede: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedt! Psalm 86:6! Psalm 121:5: Ik zal aan je rehterhand zijn!

De Heere neigt de harten als het waar bij jou is!

Drs.I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

belijdenis
33 reacties
43843
Alle Gergemmers weten natuurlijk hoe oud ds G.H.Kersten was toen hij belijdenis deed en voor het eerst deelnam aan het sacrament van het Heilig Avondmaal.
Catherine
Ik ben geen gergemmer, dus vertel !
En is ds Kersten dan HET voorbeeld hierin ? Voor iedereen ?
pannenkoek
Ik ben wel een GGer maar kan geen antw. geven op de vraag.
Maar als iemand verlangt om belijdenis te doen en zodoende deel te mogen nemen aan het HA kan ik hem haar niet weigeren. OM de kennis te vermeerderen desnoods wat extra catechisatie of zo.
43843
En is ds. Kersten dan HET voorbeeld hierin? Voor iedereen?
De vraag was; Mag je op 17 jarige leeftijd al belijdenis doen in de Ger. Gem.
Catherine, ds. Kersten is 16 jaar als hij in het midden van de gemeente zijn geloof mag belijden en daarna samen met zijn moeder deel neemt aan het Heilig Avondmaal. Mooi hé!
Hier zie je dat belijdenis en H.A. alles met elkaar te maken hebben.
Pas is daar op dit web een hele discussie over geweest, hoe dat is bij de Ger. Gem. Onze grote voorman ( klein in zichzelf ) gaf het voorbeeld. helaas wordt dit echter door velen in twijfel getrokken.
Voor iedereen?
Als je op je 16e zover bent, ja.
Toch is een paar jaar catechese helemaal niet verkeerd.
sydneylover
Ik ben ook gergemmer maar moest het ook opzoeken...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Hendrik_Kersten

En overigens zie ik hem helemaal niet als onze grote voorman. Zie zijn bedenkelijke rol in WO2 maar. Hij had sterke en zwakke punten, net zoals ieder mens. Uit genade worden we zalig!
Roozemond
Ik denk het wel, was zelf maar 1 jaar ouder (18).
Catherine
@43843: je vertelde het alsof iedereen weet hoe oud ds K was en of dit dat mogelijk is voor iedereen ! Dan mag ik dat toch vragen ?
petrus
Waar ligt de grens?
Onze jongste zoon is een jaar geleden tot geloof gekomen, en ik weet dat hij best graag aan het Avondmaal zou willen deelnemen.
43843
Catherine@
Je vraag is legitiem, daarover geen onzekerheid.
Ik heb willen aangeven dat ik dacht dat iedere Ger. Gemmer wel wist hoe oud ds. G.H.Kersten was toen hij belijdenis deed van zijn geloof. Naar mijn bescheiden mening is dat ook wel de ondergrens. Maar als je er echt aan toe bent en je hebt dit met de predikant of/en wijkouderling doorgesproken dan is er niets op tegen.
Ik zou wel de voorwaarde stellen, daarna nog een paar jaar catechese.
Als petrus ook gergemmer is heeft hij tevens een antwoord.
petrus
@43843
Nee, ik ben geen gergemmer, enne ik vergat erbij te vermelden dat onze jongste zoon inmiddels 13 is.
Ik weet dat ze in Israël met 12/13 jaar zoon der wet worden (bar-mitswa).
Ik vind het wel een mooie leeftijd om er helemaal bij te horen, moet ik eerlijk zeggen.
appeltaart
Volgens mij is er niks mis mee om op 17 jarige leeftijd belijdenis te doen.

<i>*De rest van de reactie is verwijderd door Refoweb want het heeft niets met de vraag en het antwoord te maken*</i>
Roos18
Theoretisch gezien is er niks mis mee op op 17 jarige leeftijd belijdenis te doen. Wat ik me wel echt serieus afvraag; Ben je op 17 jarige leeftijd in staat om een Ja woord te geven op de GerGem waar je in wilt blijven en kan je op 17 jarige leeftijd ''ja'' zeggen tegen de Heere en zijn dienst? Ik weet dat de ene 17 jarige de ander niet is, maar laten we hier serieus tegen aan kijken.

@Petrus

Zie het niet als een betweterige reactie.. Maar je zoon is 13, het is nog een kind. Beseft die wel de staat van de mens?
petrus
@Roos18,

ik vat het echt niet op als een betweterige reactie hoor, maak je geen zorgen. Ik ben blij dat je serieus reageert.
Maar wat wil je zeggen met "beseft die wel de staat van de mens?'
zonneschijn
Ja Petrus, ik vind het ook nog wel wat erg jong. zeker staat leeftijd niet in de weg om bekeert te worden niets gelukkig. maar ik ben bang dat een kind belijdenis/ avondmaal op die leeftijd niet overziet, en ook nog weinig cathechetisch onderwijs heeft gehad.
petrus
@zonneschijn,

De Heere Jezus nam een kind, stelde dat in hun (discipelen) midden en zei: Indien gij u niet verandert en wordt als dit kind, dan kunt u het Koninkrijk der hemelen niet ingaan.

Het catechetisch onderwijs wat hij kreeg was helaas ver beneden alle peil.
Maar er is ook nog zo iets als onderwijs door ouders..........gewoon de Bijbel open, bidden en er over spreken met elkaar.
Hij weet gelukkig héél goed wat belijdenis inhoudt, hij weet gelukkig héél goed wat het evangelie inhoudt, en ook wat het avondmaal inhoudt,
Maar ja, binnen de kerk worden kinderen van 13 inderdaad niet voor 'vol' aangezien. Gelukkig bij de Heere Jezus Zelf wel.
1a2b3c
Bij belijdenis in de Gergem (waar het in deze vraag over gaat) beloof je ook dat je bij die kerk zal blijven.
Dat kan je op jonge leeftijd helemaal nog niet overzien.
Je weet bijv. nog niet van welke kerk je toekomstige levenspartner is.
Er kunnen ook dingen zijn van de leer van die kerk die je bij nader inzien toch anders gaat zien.
Wanwege zulk soort dingen vind ik het idd ook te jong, niet vanwege het geloof.
bakvis
lastig hoor!
13 is natuurlijk wel vrij jong om belijdenis te doen, maar als hij daar nou echt naar verlangt? Maar wie zijn wij (ouders of kerkenraad of wie dan ook)om hem dat te 'verbieden'? Misschien kan hij er eens over praten met ds ofzo?
Was zelf ook redelijk jong toen ik belijdenis deed, net 18. Maar de Heere is het zo waard!!! Wist toen ook niet van welke kerk mijn (toen nog)toekomstige partner was en waar ik in de toekomst zou gaan wonen, maar dat zijn geen redenen om geen belijdenis te doen!!
Petrus...gefeliciteerd met zo'n zoon!!! God gaat door met Zijn werk! heerlijk om te horen!
1a2b3c
Bakvis, ik reageer op de vraag hé!
Daar gaat het over een 17-jarige Gergemmer.
In de belijdenisvragen van de gergem beloof je dat je bij de gergem zal blijven, lijkt me best van belang ivm je toekomstige partner.

Ik vind trouwens dat zoiets niet in de vragen van de geloofsbelijdenis hoort.
bakvis
1a2b3c; dus volgens jou kan je pas belijdenis doen als je je levenspartner gevonden hebt?

Ps. vind het ook wel raar dat dit in blijkbaar in de belijdenis vragen staat
1a2b3c
Bakvis,

Nee dat vind ik niet.
Ik vind dat je belijdenis van je geloof kan doen als je geloof hebt, ook als je wat jonger bent. (uiteraard moet je al zo tot je verstand zijn gekomen dat je echt weet waar je het over hebt).
Maar bij de Gergem vind ik dat dat je onmogelijk wordt gemaakt, doordat ze eraan verbinden dat je altijd gergemmer blijft.