Dikte van de oogleden

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Is de dikte van de oogleden per persoon verschillend? Ik bedoel niet het dunner worden ervan bij toenemende leeftijd, maar is er sprake van een aangeboren verschil? Zelf kan ik bijvoorbeeld slecht slapen als het niet donker is; vrij kleine lichtwisselingen zijn met gesloten ogen al waarneembaar. Of heeft dit te maken met lichtgevoeligheid (wat mogelijk niet hetzelfde is als gezichtsscherpte) van de ogen zelf?

Antwoord

Het al dan niet gevoelig zijn voor licht heeft met de gevoeligheid van het netvlies enerzijds en de verwerking anderzijds te maken. Daar zijn inderdaad persoonlijke (deels aangeboren/erfelijke) elementen aanwijsbaar. Het is bijvoorbeeld ook merkbaar overdag met de behoefte tot het afschermen van de ogen met een zonnebril. Overigens is daar ook de factor gewenning spelend.
Gezichtsscherpte staat daar inderdaad buiten.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch