Emoties voelen in je hart

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Hoe kan het dat je gevoelens/emoties voelt op de plek van je hart? Verdriet voel je als pijn/steken in je hart, blijdschap of vreugde kan zelfs voelen alsof je hart in brand staat. Hoe kan dat? Een hart is toch gewoon een orgaan?

Antwoord

In onze westerse cultuur voelen we de dingen bij ons hart. Waar het hart vol van is... etc. Waarom dat zo is: geen idee. Natuurlijk is het hart ook een gewoon orgaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Catherine
Je hart is heel gevoelig voor emoties. Het hart klopte in je keel, mn hart sloeg op hol, je hart kan brandend van verlangen zijn, het hart op de tong hebben enz. Veel oude zegswijzen gaan over het hart, niet voor niks.
Bij heftige emoties zie je dat het hart meedoet.
Het gaat sneller slaan, slaat soms zelfs over.
In de bijbel wordt het ook vaak genoemd.
Alphonsus
Als er ergens een orgaan in je lichaam is, welke het meest geschikt is om mee te vibreren met emoties, dan is dit wel het hart. In de praktijk blijkt dat dan ook zo te zijn.
Ik kan me met een orgaan als een b.v een gal of een lever m.b.t. dit soort emoties niets voorstellen.