Hoe denkt de Bijbel over orgaandonatie?

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt de Bijbel over orgaandonatie, buiten persoonlijke overwegingen om?

Antwoord

Sorry, ik ben wat laat met mijn antwoord. Hoe denkt de Bijbel over orgaandonatie? Ik kan daarop een flauw antwoord geven: de Bijbel denkt daar helemaal niets over want uiteraard was dat iets wat destijds in het geheel niet bestond. Je kunt dan ook onmogelijk tot een direct schriftberoep komen. Je kunt hooguit lijnen doortrekken. Sommigen zitten op de lijn van de naastenliefde. Vanuit deze lijn willen zij al het mogelijke doen om hun naaste te helpen. Op zich is dat een eerlijk motief. Als er geen bijgeloof bij komt (soort verdienstelijkheid of dan leeft er nog iets van mij bij een ander voort) of de gedachte: het dode lichaam doet er toch niets meer toe (dat is onwaar!) dan zou ik het niet willen afkeuren. De motieven zijn in elk geval zuiver.

Men kan echter ook wijzen op het feit dat ieder individu zijn eigen genetische materiaal aan de Schepper ontleend heeft en dan niet zomaar kan verruilen. Speelt de mens van nu niet teveel voor God? Waar zijn de grenzen aan 's mensen kunnen? Ook dat zijn in Bijbels licht legitieme vragen. Wie op grond daarvan tot een negatieve conclusie over orgaandonatie komt, neemt zeker een respectabel standpunt in en mag niet met het verwijt van gebrek aan naastenliefde om de oren worden geslagen.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

donatie en transplantatie