SOA

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Mijn relatie is bijna een jaar geleden stukgelopen. In die relatie heb ik meerdere keren seksuele gemeenschap met mijn toenmalige vriend gehad, waar ik nu ontzettend spijt van heb. Ik weet dat God mij deze zonden vergeven wil en dat geeft troost, maar het blijft een zware last die ik meedraag en ik word er vaak mee geconfronteerd. Mijn ex manipuleerde mij destijds met mooie beloften zoals: ik blijf altijd bij je, dat weet ik zeker en daarom vindt God het ook niet erg dat we seks hebben. Nu kan ik me wel voor het hoofd slaan dat ik toen geen nee heb gezegd. Eigenlijk wilde ik helemaal niet, ik had me ook altijd stellig voorgenomen geen seks voor het huwelijk te hebben, maar op dat moment was ik heel bang om hem kwijt te raken en heb daarom toch toegegeven. Ik heb dit heel lang voor mezelf gehouden, maar er pas toch thuis over gepraat. Daarna heb ik een SOA en HIV-test laten doen, omdat ik het vermoeden heb dat mijn ex al met verschillende partners seks heeft gehad (vermoedelijk drie), hoewel hij dat zelf ontkende. Maar omdat hij ontzettend veel gelogen heeft vertrouwde ik hem daar ook niet in. Van de SOA-test heb ik nog geen uitslag, de HIV test was gelukkig negatief. Maar een HPV-test was helaas bij de GGD niet mogelijk, terwijl ik wel bang ben dat ik ook met HPV besmet ben. Dit is ook de reden voor deze vraag, of eigenlijk vragen. Want op internet vind ik heel veel verschillende informatie, wat mij in de war brengt en angstig/ongerust maakt. 1. Hoe kan ik anderen (als ik HPV heb), wel besmetten, en hoe niet? (op internet lees ik van alles, de een zegt alleen via seks en intiem huid/huid contact, op andere plekken lees ik ook dat besmetting waarschijnlijk ook mogelijk is via andere manieren kan, zoals via voorwerpen). 2. Is de kans groot dat ik het HPV-virus (nog) heb? (ik heb seks gehad met één persoon, toen was ik 22, de eerste keer is ongeveer zeventien maanden geleden, de laatste keer is ongeveer elf maanden geleden.) Ik leef gezond, rook niet en ben weinig ziek. 3. Is het zinvol om mij te laten testen op HPV of hoef ik me niet zoveel zorgen te maken als ik op het moment doe? Ik ben nu heel voorzichtig door mijn angst om anderen te besmetten en sla hier soms denk ik ook een beetje in door. Terwijl ik me ook realiseer dat het misschien helemaal niet nodig is. 4. Ik heb ook orale seks gehad, kan ik daardoor het virus in mijn mondholte dragen en mogelijk anderen via speeksel besmetten? Ik hoop dat u antwoord kunt/wilt geven om deze vragen, want ik besef dat het wel een heel verhaal is en ik veel vraag. Alvast heel hartelijk dank!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je kaart in je vraag een heel aantal aspecten aan rondom HPV, het humaan papillomavirus, omdat je bang bent hiermee besmet te zijn geraakt. Als eerste moet ik kwijt dat er ongeveer 70 soorten HPV voorkomen die mensen kunnen besmetten, waarvan er ongeveer 25 typen seksueel overdraagbaar zijn. Lang niet alle typen HPV zijn dus seksueel overdraagbaar. De bekende huidwratten worden bijvoorbeeld ook veroorzaakt door HPV (virus 1 & 4), en dit betreft zeker geen seksueel overdraagbare variant. Het maakt dus nogal uit wat voor type HPV je onder de leden hebt. Overigens, hoe zeker ben je ervan dat je drager bent van HPV?Heb je op dit moment ook klachten? Had je ex-vriend klachten als genitale wratten? Dit laatste wil overigens ook niet alles zeggen omdat mannen die drager zijn geen klachten hoeven te hebben. De seksueel overdraagbare varianten van het HPV virus worden primair overgebracht middels seksueel contact, dan wel intiem genitaal contact. Je hoeft je geen grote zorgen te maken deze over te dragen op een andere manier.

Vaak geeft een HPV-infectie geen aanleiding tot klachten. Mocht dit wel zo zijn dan is de meest voorkomende presentatie van de seksueel overdraagbare variant van HPV, het ontstaan van genitale wratten; wratten op respectievelijk de vagina, schaamlippen, baarmoederhals, anus of penis. De wratten ontstaan doordat het virus zich in de oppervlakkige laag van de huid nestelt en daar lokaal ervoor zorgt dat er meer virusbevattende cellen ontstaan. Dit wordt uiteindelijk zichtbaar als een wrat. De genitale wratten ontstaan normaal gesproken binnen 1-6 maanden na infectie en de overgrote meerderheid gaat vanzelf weer over. Een infectie met HPV (symptomatisch dan wel niet-symptomatisch) gaat in heel veel gevallen binnen 8 maanden over. Van de seksueel overdraagbare HPV typen zijn er echter twee typen (16&18) welke kunnen leiden tot het ontwikkelen van baarmoederhalskanker. De vaccinatie die dan ook in NL tegen HPV gebeurt, is tegen deze twee vormen. Indien er sprake is van genitale wratten kun je deze dan ook het beste laten verwijderen door een arts.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ongeveer 40 procent van de jonge seksueel actieve vrouwen besmet is met HPV. Dit betrof echter wel mensen van wie er veel meerdere partners hadden gedurende de loop van het onderzoek. HPV-besmetting bleek dan ook afhankelijk te zijn van het aantal partners dat de vrouw gehad heeft en eveneens van het aantal partners dat de man heeft gehad voordat beide een seksuele relatie aangingen. Zelf geef je aan met één partner seks te hebben gehad en weet je niet hoeveel partners je ex-vriend heeft gehad. De kans dat je besmet bent met HPV is niet heel hoog, maar ook niet 0 procent. Exacte percentages zijn hierin erg moeilijk te geven.

Verder geef je aan dat je ook orale seks hebt gehad. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat orale seks is geassocieerd met het ontstaan van een orale HPV-infectie, alhoewel het risico daarop klein is. Net als bepaalde HPV-typen kunnen leiden tot het ontstaan van baarmoederhalskanker, kan een orale besmetting met HPV 16 of 18 leiden tot keelkanker. De kans hierop is echter niet groot. Indien je een orale besmetting met HPV hebt kun je deze doorgeven met tongzoenen. Ook hierbij geldt echter weer dat de kans klein is (nog kleiner dan bij orale seks).

Ik heb je een hoop informatie gegeven. Ik hoop niet dat ik je daarmee teveel van de wijs heb gebracht. Concluderend kan gesteld worden dat de kans dat je HPV hebt wel aanwezig is. Indien het aanwezig is, wordt het virus door het lichaam in bijna alle gevallen weer opgeruimd. Ik wil je toch aanraden om met je huisarts over je angst voor HPV-besmetting te praten. Ook over de eventuele mogelijkheid om het te laten onderzoeken. Dit laatste wordt met name gedaan voor de typen HPV die betrokken zijn bij de ontwikkeling van baarmoederhalskanker.

Heel veel sterkte met alles.

Lees meer artikelen over:

HPVmedisch