De twee getuigen uit Openbaring

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

In mijn stille tijd lees ik de laatste tijd veel uit Openbaring. Nu ben ik bij hoofdstuk 11 en daar las ik het volgende:

3 Ik zal mijn twee getuigen opdracht geven om te profeteren. Gedurende twaalfhonderdzestig dagen zullen ze dat doen, gehuld in een boetekleed.
4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee lampenstandaards die voor de Heer van de wereld staan.
5 Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven.
6 Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren. Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen.
7 Wanneer zij hun getuigenis hebben afgelegd, zal het beest dat uit de onderaardse diepte opstijgt de strijd met hen aanbinden, hen overwinnen en hen doden.

Nu wil ik heel graag weten wie God hier bedoelt met de twee getuigen. Ik kom er zelf niet helemaal uit, weet u misschien iets meer over deze beelden die Johannes ziet?

Antwoord

Bij de twee getuigen moet niet gedacht worden aan bepaalde personen. Het gaat om het getuigenis van de kerk. Twee getuigen zijn het omdat het bijbels is, dat uit de mond van twee of drie getuigen alle woord bestaan zal. Ze lijken in meerdere opzichten op Oud-Testamentische profeten en roepen gezien hun kledij (die ook aan de profeten doen denken: Elia!) op tot boete. Ze doen dat gedurende de gehele Nieuw-Testamentische tijd. (1260 dagen = 42 maanden = een tijd, tijden en een halve tijd (3.5 jaar). Ze (de kerk) zal op Gods wondermacht beschermd worden, maar het ook zwaar te verduren krijgen. Als ze namelijk met hun getuigenis voortgaat (en dat zal de kerk) zal ze het lot van haar Heiland volgen: in de stad die "wereld" heet, waar ook haar Heere gedood is, zal zij gedood worden, tot grote vreugde van haar vijanden. Maar dat laat overlet: zij gaan ten hemel in (zoals Christus) en erven koninkrijken.

Kortom: wat die twee getuigen betreft, men moet niet zoeken naar (historische) figuren in verleden heden of toekomst, maar denken aan het geheel van de getuigende kerk in deze vijandige wereldstad!

Hartelijke groeten, ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

Openbaring