Stopweek

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Een vervolgvraag op de vraag “Plotseling bevallen”. Een collega van een vriendin van mij was aan de pil en was ook iedere stopweek ongesteld. De omgeving -haar collega's en mijn vriendin- had wel gezien dat ze iets dikker was, maar hen was verder niets bijzonders opgevallen; iedereen kan wel eens wat dikker worden. Zij is nu plotseling bevallen en wist niet eens dat zij zwanger was. Hoe is dit mogelijk dat een vrouw die de pil slikt en iedere maand ongesteld is, toch zwanger blijkt te zijn? Ik bedoel, ongesteldheid en zwangerschap zijn toch in strijd met elkaar?

Antwoord

In de stopweek van de pil komt er vaak een stopbloeding. Deze bloeding is vaak minder qua hoeveelheid dan een menstruatie. Vaak zal de vrouw niet vloeien wanneer zij zwanger is geworden met pilgebruik. Het is echter wel mogelijk dat er wat bloedverlies is in de zwangerschap tijdens pilgebruik gedurende de stopweek. Ik verwacht wel dat het minder is dan gewoonlijk.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch