Kampen en de brand

Redactie Refoweb / 16 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over die mensen in Kampen die hun vier kinderen begraven hebben. Ze kerkten thuis. Dat begrijp ik niet. Hadden ze thuis kerkdienst met een dominee? Ik heb er nog nooit van gehoord. Waarom gaan ze niet naar de kerk, de Ger. Gem. bijvoorbeeld. Dragen de vrouwen tijdens de diensten thuis ook een hoedje?

Antwoord

Het betreffende gezin behoort tot de Kerk van Berger, een streng-orthodoxe Pinksterachtige beweging. Ze hebben geen predikant. In de Trouw stond er een artikel over.

Redactie Vragenrubriek

16 reacties
zandkasteel
Volgens hun begeleider van het Leger de Heils dhr Aalt Fikse, doet dit artikel in Trouw geen recht aan de familie, en lijkt het me dus ook niet goed om hier naar te verwijzen.
Zie een interview met Aalt Fikse op Knevel en van de Brink van afgelopen woensdag (terugblik begravenis).
Is het van belang of ze thuis hoedjes dragen?
Moeten ze zich van vragensteller bij een (liefst voorgedragen) kerk aansluiten?
Deze ingezonden vraag is erg stuitend!
Omega
Het kan natuurlijk ook heel goed dat de informatie van Trouw wel klopt en die van het Leger des Heils wat 'gekleurd' is. Trouw heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. Rien Ipenburg is gezaghebbend in Nederland op het terrein van (het beschrijven van) religies. Navraag bij verslaggevers van het RD die nauw bij deze zaak zijn betrokken en zelf ook in Kampen wonen, blijkt dat het artikel in Trouw vrij nauwkeurig de werkelijkheid weergeeft. Bovendien is het integer en informatief geschreven. Vandaar deze verwijzing.
Annet76
Ik vind het een volstrekt onzinnige en bovendien ijskoude vraag.
Is het belangrijk dat wij begrijpen waarom dit gezin thuis kerkte en of ze al dan niet een hoedje daarbij dragen??
Dit gaat zelfs oprechte nieuwsgierig ver te buiten……hier kan je niet nieuwsgierig naar zijn. Onzin!
Dat artikel in de krant daar kan ik ook al de rillingen van krijgen. Al dat soort speculaties….zouden ze dit en of zouden ze misschien dat???? We moeten daar gewoon mee stoppen, want heeft dit gezin niet genoeg ellende?

Wat is het doel van zo’n vraag en wat is het doel van dit artikel in Trouw geweest?? Doet het iets af aan dat wat er is gebeurd, of wordt het leed er minder van? Worden wij er misschien zelf wijzer van? Stel je voor….ze hebben geen hoedje gedragen…en dan??
Je bevind je behoorlijk op glad ijs als je je dit gaat afvragen.
In hoeverre weten wij ook maar iets van dit gezin af, behalve dat ze 4 kinderen moeten missen?

Bid liever voor de ouders, overige broertjes en zusjes die dit onmetelijke verlies moeten dragen, dan je druk te maken over dit soort dingen!
Samanthi
@Annet76
Helemaal mee eens
gr Samanthi
Omega
Gezien de manier waarop deze vraag is gesteld, gaat het vermoedelijk om een leerling van het basisonderwijs. Kinderen lopen nu eenmaal met andere vragen dan wij als ouderen.
zandkasteel
@omega,

Dan nog is de vraag niet gepast!
En heeft de verwijzing naar Trouw al helemaal geen zin.
Het lijkt me toch dat kinderen het eerst met hun vragen naar hun vader/moeder of leerkracht gaan. Misschien hebben die dan wel doorgewezen naar deze site, dat is een mogelijkheid. Maar ik vindt dat deze vraag, veel te veel de privacy van deze mensen schendt. Het belangrijkste is dat deze mensen de mensen die met hen meeleven "broeders en zusters" in christus noemen, en daar moet het heen! Naar de eeuwige toekomst zonder kerkjes, muurtjes, hoedjes of andere uiterlijkheden.
Omega
Als kinderen/jeugd eerst met hun vragen naar vader/moeder, leerkracht, dominee of ambtsdragers zouden gaan, dan was de de vragenrubriek van Refoweb vrijwel overbodig. De praktijk is nu eenmaal weerbarstiger dan de theorie ;-)
Rianne1357
Annet, Samanthi, Omega helemaal mee eens. maar het kan toch ook helemaal geen nieuwsgierige vraag zijn, maar een belangstelelnde niet begrijpende vraag van een onkerkelijk iemand??? H Gr.
Rianne1357
Belangstellende sorry
myrthe
Inderdaad, niet altijd meteen oordelen als je niets van de vraagsteller af weet!
Natuurlijk gaat het er niet om of ze thuis een hoedje dragen, maar ik vroeg me bij het lezen van alle artikelen over dit gezin ook wel af bij wat voor soort "kerk" deze mensen horen. (Ook omdat ze inderdaad de kinderen op een GerGem school hebben.) Ik vind het gebeurde echt heel erg, maar in de artikelen wordt het geloof heel veel genoemd zodat je je wel even af gaat vragen welke achtergrond hebben deze mensen? Daar is toch niets mis mee? De vragensteller heeft de vrijheid om deze vraag te stellen, toch?
gertie
Laten we voorzichting zijn de kerk van mede broeders en zusters 'een sekte' te noemen. Het zou wel eens kunnen dat deze mensen dichter bij God leven dan u en ik. Zegt de bijbel niet zoiets: wie Gods volk aanraakt raakt Zijn oogappel aan?? Dus inderdaad, weg kerkmuren, weg meningsverschillen over hoeden en petten! Jezus wil dat wij één zijn opdat de wereld zal geloven...

Het tegenovergestelde: als we niet één zijn - dan kunnen wij er wel eens de oorzaak van zijn dat de wereld niet zal geloven.

Enne... gezonde nieuwsgierigheid heeft ook goeie kanten: kijk eens over kerkmuren heen hoe anderen het doen. Misschien gaan je ogen ergens voor open. Dus ook de vraag 'waarom doen die mensen dat zo' is een juiste vraag. Als we niet vragen leren we ook niet..
Annet76
@ Mirthe

Er is geen sprake van oordelen over de vragensteller, als wel over de vraag die wordt gesteld.
Als Omega gelijk heeft en deze vraag wordt inderdaad gesteld door een kind, wil ik mijn woorden terugnemen, in alle andere gevallen zeker niet. Ik mag bijna hopen dat het door een kind gesteld is, want anders vind ik het heel smakeloos.

Krantenberichten die verder gaan dan alleen feitelijke berichtgeving over de brand gaan wat mij betreft te ver.
Wat voor zin heeft het om de geloofsachtergronden van dit gezin te weten te komen? Zoals ik al eerder zei: word je daar dan nu echt wijzer van, of doet het dit leed op welke wijze dan ook verzachten??
Nee dus! Het enige risico wat we hiermee lopen is dat de ‘roddel’ gaat zegevieren en het gezin in dit onvoorstelbare verdriet ook nog eens te maken krijgt met zaken die totaal niet van belang zijn.

Als berichtgeving in de krant gaat noemen welke geloofsovertuiging dit gezin heeft, dan doet het zelfs bijna vermoeden dat dit indirect met de brand te maken heeft.
Het gaat ons namelijk helemaal, maar dan ook echt helemaal niks aan hoe dit gezin leefde en welke geloofsovertuiging ze hadden! Dat heeft niets met belangstelling te maken…of nieuwsgierigheid, want dat is in dit geval zo vreselijk ongepast!

Ja, ik vind het dus wel degelijk mis wanneer je je gaat afvragen wat voor geloofsachtergrond dit gezin heeft. Simpelweg omdat het ons niks aangaat en bovendien moeten we dan gaan raden…’zouden ze misschien dit’…of ‘zouden ze misschien dat..’ met alle gevolgen van dien.

Als je nou eens zou beginnen om die energie niet te stoppen in alle bovenstaande vragen, maar in een oprecht gebed naar God en Hem vragen of hij dit gezin de kracht wil geven om dit onbeschrijfelijke verlies te dragen, zouden ze daar dan niet veel en veel meer bij gebaat zijn?

Ik denk van wel…
Samanthi
Een b eetje saai, maar ik sluit me opneiuw bij annet aan! gr Samanthi
myrthe
@annet
Hierin verschillen we dus van mening. Overigens hebben juist deze mensen kracht uit het geloof! Dus dan is het toch mooi om te weten waar ze deze kracht op baseren! Op God! En dat in de context van hun "kerkelijke' achtergrond. Om te zeggen dat het helemaal niet van belang is kan ik dus niet delen. Deze mensen hebben verdriet maar mogen op basis van hun geloof weten dat hun kinderen in de Hemel zijn.
Annet76
@ Myrthe
Wil er nog wel graag één ding over zeggen en dan moeten we inderdaad maar tot de conclusie komen dat onze meningen hierin uiteen lopen. Dat is prima.
Je doet in je opmerking nu een aanname die nergens op is gebaseerd en dat is nu juist het gevaarlijke van dit hele gebeuren. De krant schrijft iets.…en wij doen er gewoon nog een schepje bij bovenop.

Je schrijft:
“Overigens hebben juist deze mensen kracht uit het geloof! Dus dan is het toch mooi om te weten waar ze deze kracht op baseren! Op God! En dat in de context van hun "kerkelijke' achtergrond”

Waar baseer jij die conclusie op? Hebben die mensen dat soms aan je verteld, of hebben ze dat ooit aangegeven?? Hoe kom je er dan bij dat ze nu juist kracht uit hun geloof kunnen halen?
Misschien zijn wel van hun geloof afgestapt, wat overigens niet vreemd is als je ineens 4 kinderen moet missen. Misschien willen ze wel helemaal niks meer van hun kerkelijke achtergrond weten en vinden ze helemaal nergens kracht of hoop meer in en kunnen ze helemaal niet meer geloven dat er überhaupt een God is.…..zou dat vreemd zijn als je dit verlies moet dragen?
Ik zeg dus maar misschien, want ik weet dat namelijk niet…dat hebben ze nooit openlijk ergens verteld en de kranten geloof ik dus liever niet.
Met andere woorden, dat wat de krant doet en wat ik dus sten stelligste afkeur, doe jij precies zo en daar zit nu juist het gevaar in. Daarom zeg ik dat we daar gewoon mee moeten stoppen!
myrthe
@annet

Dank voor je reactie. inderdaad goed om zo te stoppen. Ik baseer mij inderdaad op de krant, familieadvertentie en brief van familie die voorgelezen is tijdens samenkomst. Om alles was op deze manier naar buiten komt als niet feitelijk te accepteren gaat mij te ver. Dan kan ik net zo goed nooit meer een krant of iets dergelijks lezen. Natuurlijk besef ik ook dat geschreven tekst bijna altijd iets subjectiefs heeft!

Overigens; nog 1 opmerking; het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen in hokjes te plaatsen en het is ook niet mijn bedoeling om kerkistisch te zijn. Persoonlijk zou ik deze vraag niet gesteld hebben, maar zoals ik al aangaf in eerdere reactie, vroeg ik mij tijdens het lezen van alle berichtgeving (die volgens jou onjuist of te sterk gekleurd zijn) hetzelfde af. En met mij vast ook wel andere mensen. Dat doet niets aan het verschrikkelijk trieste van dit gebeuren af.

Vr groet