Moeilijk slikken

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik zit de laatste tijd met een lastig probleem. Het klinkt misschien raar, maar ik heb vaak moeite met slikken, als ik bijv. drink. Als ik ergens drink, drink ik niet prettig, omdat ik er op ga letten hoe ik slik. Dat klinkt heel raar, maar vaak gebeurt dat. Ook als ik bijv. een snoepje eet, slik ik moeilijk. Dit is erg vervelend en het liefst wil ik ook gewoon normaal slikken zoals ik eerst ook deed.

Antwoord

Wat de reden hiervan is, is soms moeilijk of niet te achterhalen. Er is wel wat aan te doen. De focus op het slikken maakt dat je over elke beweging van tong en mond nadenkt – het wordt als het ware een obsessie. Het is mogelijk om bij de logopaedist  hiervoor hulp te krijgen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
melisa
Probeer, het joh, Wanrt het is verschrikkelijk lastig als je je zo opgelaten voelt bij een ander
pannenkoek
onze zoon van 12 kreeg door psychische problemen ook problemen met slikken. Zo ernstig dat hij heel slecht kon eten. Na indringend vragen gaf hij aan dat hij bang is om te stikken, en dan….? Daarom probeerde hij dus zo min mogelijk te slikken. Met het gevolg dat hij zijn mond helemaal vol had met speeksel. Uiteindelijk is het vanzelf overgegaan. Wij wilden onze zoon niet met allerlei zaken opzadelen zoals eleos e.d. en een logopediste. Hij had genoeg te verwerken, maar nu het weer goed met hem gaat zouden we het bvb wel gedaan hebben, dus als je het aankan zoek dan een logopediste op. Sterkte!