Baarmoedermond

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw van 28 jaar. Graag zouden mijn man en ik een kindje willen. Op dit moment ben ik nog aan de pil, maar in september ga ik daarmee stoppen, in de hoop zwanger te raken. Op internet heb ik veel gelezen over de cyclus van de vrouw en de vruchtbare dagen. Ook weet ik dat je aan de stand van de baarmoedermond kan weten wat de vruchtbare dagen zijn. Zelf heb ik dat ook geprobeerd te voelen (maar misschien is dit nu wat anders omdat ik de pil gebruik) en mijn baarmoedermond voelt anders aan dan de plaatjes die ik op internet zie. Daar lijkt het dat de baarmoedermond rond moet zijn met een opening in het midden onderaan. Bij mij is dat niet zo. Mijn baarmoedermond voelt puntig aan en de opening zit niet in het midden maar aan de zijkant aan de achterkant. Ook is mijn baarmoedermond heel goed te voelen en lijkt hij erg lang te zijn en laag. Terwijl het op internet wordt aangegeven als iets kleins waar moeilijk bij te komen is. Ik hoop dat ik mij geen zorgen hoef te maken maar wil toch heel graag weten of dit wel goed is. Voordat ik aan de pil was, voelde ik mijn eisprong goed en werd ik regelmatig ongesteld, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik hoop snel een reactie te ontvangen. Alvast vriendelijk bedankt.

Antwoord

Als eerste: aan de stand van de baarmoeder kan je niet zien of je vruchtbaar bent. Wel heb je een indicatie van de vruchtbare door het slijm die geproduceerd wordt (dun, helder en dradentrekkend). Deze dagen worden ook wel ‘wet days’ genoemd. De vruchtbare periode/eisprong is doorgaans twee weken vóór de menstruatie. Het is dan wel prettig de eisprong te voelen – dat maakt het weten van de vruchtbare dagen wel wat makkelijker.

Ten tweede de anatomie: grofweg tweederde van de vrouwen heeft een baarmoeder die naar voren gekanteld is, eenderde van de vrouwen heeft een naar achteren gekantelde baarmoeder. Beiden zijn normaal. De baarmoedermond ziet er van vrouw tot vrouw anders uit: soms breed en plomp; soms slank en lang. Twijfel je desondanks: huisartsen kunnen ook inwendig onderzoek doen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Samanthi
Ik heb gelezen in een boekje van mvr. trobisch dat je baarmoedermond als lippen voelen als je vruchtbaar bent en als een neus als je niet vruchtbaar bent, bij jou misschien een neusje?
Bij mij klopte dit met de andere symptonen die zij beschrijven, het is heel boeien om op deze manier je lichaam te leren kennen. gr Samanthi