Vervolgstudie kiezen

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Wat is roeping precies? Ik moet binnenkort een vervolgstudie kiezen en ik vraag me af wat God met mijn leven wil. Hoe kun je daar zekerheid over krijgen?

Antwoord

Beste vragensteller. Je vraag is niet echt gemakkelijk te beantwoorden. Er wordt verschillend over gedacht. Sommigen menen dat je pas van roeping mag spreken, wanneer je als het ware een stem gehoord hebt die je concreet meldde: Ik, de Heere, wil dat jij je leven in mijn dienst stelt als predikant (zendingsarts/verpleegkundige/o.i.d.) Anderen zeggen: Als je de intellectuele en lichamelijke mogelijkheid hebt én er zin in hebt om zo'n taak op je te nemen, dan ben je geroepen!

Persoonlijk denk ik dat je mag zeggen:

-Wanneer je in je hart het verlangen voelt om de Heere te dienen, dan is dat iets wat de Heere zelf in dat hart gewerkt heeft. Uit ons zelf hebben we niet zo veel zin om de Heere te dienen.
-Daarna en daarnaast zul je ook eerlijk onder ogen moeten zien wat je capaciteiten zijn. Als je met heel veel moeite de havo tot een goed einde brengt, is het b.v. niet verstandig om daarna een zware medische studie te beginnen. De Heere geeft je ook de mogelijkheden om die roeping te vervullen die Hij je geeft.
-Wil je echt de Heere dienen, leg het dan maar aan Hem voor: "Heere, wilt U Zelf mij duidelijk maken welke kant ik in mijn beroeps/studiekeuze op moet." Mijn ervaring is dat je dan niet zoiets als een stem uit de hemel krijgt, maar wel de bevestiging in je hart dat je de goede kant op gaat.
-In ieder geval als je in je hart voelt: eigenlijk wil de Heere dat ik de richting van .... kies, terwijl jezelf eigenlijk veel liever heel wat anders zou doen, wees dan niet eigenwijs, maar ga de weg die de Heere je in je hart wijst. Dan zorgt Hij Zelf wel dat je die weg ook kùnt gaan.
-Het is niet altijd gemakkelijk om de weg te gaan die de Heere wijst, maar je krijgt er wel een heerlijke innerlijke vrede bij.
-Vergeet niet dat je heus niet alleen als dominee of zendingsarts een geroepene moet wezen. Wat denk je van een christenonderwijzer of een christenverpleegkundige?

Ik wens je van harte toe dat je duidelijk mag zien wat de Heere van je wil en dat je je gewillig openstelt voor de weg die de Heere je wijst.

Ds. J. D. van Roest

Lees meer artikelen over:

Gods wilstudiekeuze