Meerdere keren seks gehad

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Vraag 1: Ik heb anderhalf jaar verkering met een hele lieve jongen. We hebben ook al meerdere keren seks gehad. We vinden het allebei heerlijk. Alleen ben ik bang dat ik een keer zwanger raak. En dan? Wij willen geen voorbehoedsmiddelen gebruiken omdat -als je het dan toch met elkaar doet- je dan niet zielig moet gaan doen met al die middelen. Ik ben pas 16 jaar. Mag ik dan al seks hebben met een jongen van 17?

Vraag 2: Moet je persé maagd blijven voor je huwelijk?

Antwoord

Ik zou je wel een antwoord willen geven van tien bladzijden. Maar dat doen we niet in deze rubriek van Refoweb.

Laat ik beginnen met te zeggen dat jullie hebben vooruit gegrepen op je huwelijk. Dat is niet in overeenstemming met de Bijbel. Hebben je ouders daar niet met je over gesproken? Dus in de eerste plaats is wat jullie doen zonde tegen God.

Stel je voor dat je in verwachting raakt? Kun je dat aan als je 16 jaar bent? Hoe moet het dan met je studie? Wat zul je er spijt van hebben als je zo heel je jeugd weggooit. Ga terug en spreek met elkaar af dat je je lichaam rein bewaart tot aan je huwelijk.

Stel je voor dat je verkering uitraakt. Je bent nog maar 16. Dan heb je geleefd als een getrouwd stel en dan ben je voor je leven geschonden.

Stel je voor dat je in verwachting raakt en dat je vriend verongelukt. Dan ben je geen weduwe maar wel een ongehuwde moeder.

Alles pleit ervoor om deze zondige relatie stop te zetten. Jullie moeten samen eens een paar goede boeken lezen over deze problematiek. Hieronder noem ik er een paar.

Ds. J. Belder: “Een gave apart” (Hoe seksualiteit een plaats krijgt in je leven. Groen. ISBN 90 5829 186 3

H. Van Groningen: “Liefde en liefde is twee” (Groen. ISBN 90 5030 392 7

Praktisch en Pastoraal van verschillende autheurs “Samen het huwelijk in” (Groen. ISBN 90 5030 203 3)

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk