Voor plekken om mijn handen gebruik ik het geneesmiddel Diprolene. Mag je dit no...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Voor plekken om mijn handen gebruik ik het geneesmiddel Diprolene. Mag je dit nog gebruiken als je zwanger wil worden of zwanger bent?

Antwoord

Diprolene is een krachtige hormoonzalf. Wanneer je weet dat je zwanger bent, moet je het niet gebruiken. Het lijkt geen groot probleem wanneer je dat hebt gebruikt tot aan het moment dat je weet zwanger te zijn. Je hoeft dus niet direct te stoppen wanneer er zwangerschapswens bestaat, maar je moet het niet maanden doorsmeren wanneer je weet wel zwanger te zijn. Maar ook hierbij geldt: het hangt af van de hoeveelheid die je smeert, het oppervlakte waarvoor je het nodig hebt. etc. en natuurlijk ook: wanneer staken betekent dat je enorm veel klachten krijg, moet je misschien toch (zo min mogelijk) wat gebruiken. Maar dat zijn allemaal punten die je het beste met de behandelaar (huisarts of dermatoloog) kunt bespreken.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch