Ds. Heikamp tegen vaccinatie

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Tijdens een lezing liet u duidelijk uw mening horen ten aanzien van vaccinatie. U was daarin zeer stellig dat dit bijbels gezien niet mag. Ik vond dat onprettig om te horen. Nu gaat het er niet om wat ik vind, maar wel vraag ik me af in hoeverre het mag om in zón visie ook geen ruimte voor anderen te laten om zich te laten inenten. Doet u daarmee niet te kort aan mensen, onder wie ook predikanten in uw eigen kerkverband, met een andere mening hierover?

Antwoord

We gaan onze uitleg maar niet opnieuw herhalen. Gezien uw ervaring, u vond het onprettig, is het in ieder geval duidelijk overgekomen. En dat is toch de bedoeling van onze boodschap. Daar zijn we voor geroepen en behoren we getrouw in te zijn. De boodschap van Johannes de Doper werd door de kerkenraad van Jeruzalem ook als onprettig ervaren. Het was zijn eigen kerkverband en stond wellicht ambtelijk onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar heeft zijn boodschap niet aan hen en andere kerkverbanden aangepast. Dat hopen we, door Gods genade, ook niet te doen.

B.v. het eerste gebod: gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. Dit laat geen enkele ruimte over om wat genuanceerder te denken over andere goden.

Dank voor uw reactie en het doet me deugd duidelijk te zijn overgekomen.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

vaccinatie