De pil en borstkanker

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de pil. Mijn moeder zegt dat ik de pil niet mag gebruiken omdat er borstkanker voorkomt in de familie. Mijn huisarts zou het daarom nooit aan mij geven. Nu geloof ik mijn moeder dus niet. En ik vind het een vreemde vraag om aan mijn eigen huisarts te stellen. Het is niet zo dat ik de pil echt nodig heb, maar ik vind het argument dat ik de pil niet mag nemen omdat er kanker in de familie zit een beetje vreemd.

Antwoord

Borstkanker komt veel voor: ongeveer een op de tien vrouwen zal ooit in haar leven borstkanker krijgen. Zodoende is er al gauw één persoon met deze vorm van kanker in grote families. Wanneer eerste graad familieleden borstkanker hebben gehad op jonge leeftijd (één persoon < 35 jaar) of meerdere familieleden (< 50 jaar) zijn we wat terughoudender met de pil. Met eerste graad familieleden bedoelen we moeder en zussen.

De pil wordt alleen echt ontraden wanneer je zelf borstkanker of baarmoederkanker hebt gehad. Langdurig pilgebruik is een risicofactor voor het krijgen van borstkanker. Maar dit leid niet tot een beleid waarbij eerder en vaker borstonderzoek nodig is, daar de risico niet zo hoog is.

Deze vraag is overigens een prima vraag voor je eigen huisarts.

José de Jongh

Lees meer artikelen over:

de pilkanker