(...) had Gods verlossingsplan niet volmaakter en heerlijker kunnen zijn, wannee...

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Misschien dat ik deze vraag eigenlijk niet mag stellen, omdat ik me op een heilig terrein begeef, maar omdat ik er zelf niet zo goed raad mee weet, stel ik hem toch. Heel concreet komt mijn vraag op het volgende neer: had Gods verlossingsplan niet volmaakter en heerlijker kunnen zijn, wanneer God de hele mensheid in aanraking liet komen met zijn Woord en getuigenis en heel de wereld zalig zou maken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is inderdaad een, wat je noemt, “heilig terrein”, als je jezelf wilt begeven op het vlak van vragen naar het Godsbestuur. Wat moeten wij kleine, nietige schepsels toch een verbeelding hebben, als wij het menen beter te weten dan onze Schepper. Hij heeft voor ons mensenkinderen een verlossingsplan uitgedacht en daar mankeert niets aan. Onze God is immers heilig en vol majesteit, met Wie wij ons absoluut niet kunnen vergelijken. Daar moeten we ons dan toch maar bij neerleggen, hoe moeilijk ons dat vaak ook valt en met alle vragen, waar wij mee (blijven)zitten.

Is er toch niet een mogelijkheid elkaar op dit terrein te bevragen? Als we rekening met het bovenstaande houden moet dat kunnen. De vraag bevat een tweetal onderdelen, die om een antwoord vragen. De eerste gaat erover, of het bewuste verlossingsplan van God niet volmaakter en heerlijker had kunnen zijn. Nee dus, want alles wat uit Gods handen komt is al volmaakt en daar valt niets aan toe te voegen. Wat heel cruciaal is vanaf de schepping van de mens is het feit, dat God de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gegeven. Dat zien we al in de Hof van Eden, als het eerste mensenpaar Adam en Eva alles mag van God behalve één ding: niet eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Anders zou het allemaal te gemakkelijk zijn geweest. En uitgerekend dat ene wat God verboden had doen ze toch met alle gevolgen van dien.

Wat zou het geweldig zijn, is het tweede onderdeel van de vraag, als iedereen op deze wereld zalig zou worden. Maar waar blijven we dan met die verantwoordelijkheid van ons? Het zou al te gemakkelijk worden en het dringend appèl van predikers zou totaal zijn waarde verliezen. De boodschap van het Evangelie wordt overal in deze wereld gehoord. De huidige stand van internet en de media biedt talloze mogelijkheden. Trouwens, van kindsbeen is ons bijgebracht, dat de Heere Jezus pas zal terugkomen op de wolken, als alle volken bereikt zullen zijn met het Evangelie.

Dan is het aan de hoorder van dit Woord van God om daar de nodige consequenties aan te verbinden. Het bereikt je hart en maakt je tot eigendom van je Heiland Jezus Christus, die met Zijn kostbaar bloed voor al je zonden heeft betaald. Of je neemt het voor kennisgeving en gaat je eigen gang, zonder dat het je iets doet. Dat is dan je eigenverantwoordelijkheid!

Ds. H. van Oostende