Iemand die niet kan genieten van het mooie weer en ook niet iets leuks wil onder...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Iemand die niet kan genieten van het mooie weer en ook niet iets leuks wil ondernemen, zoals wandelen, fietsen o.i.d., is die depressief?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Dat is een lastige, zeg! Vooral als je er verder niets bij vertelt... Niet kunnen genieten of niets leuks willen ondernemen kùnnen symptomen zijn van depressie, maar het betekent helemaal nog niet dat je depressief bént! Zelfs al komen beide dingen die je noemt -misschien tegelijkertijd- voor. Als ik zeg: “een paard is een dier” kan ik níét zeggen: “een dier is een paard”. Snap je? Om duidelijk te krijgen of je het echt hebt over depressiviteit zijn er dus méér gegevens nodig.

Gaat het over jezelf? Stap dan eens naar je huisarts, die kan beter inschatten welk antwoord bij je past en wat er eventueel mee gedaan kan worden.

Sterkte, hoor!

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

medisch