Niet weer in verwachting raken

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel met twee kinderen (1 en 4). Dat vind ik soms best zwaar. 's Avonds ben ik moe. Tijdens de tweede zwangerschap had ik best veel klachten. Nu zit ik met de vraag over voorbehoedsmiddelen. NFP vindt mijn man niks. Als ik aan de pil ben wil ik niks van mijn man weten. Onthouding is ook moeilijk, we houden van elkaar. Toch zie ik het niet zitten om weer in verwachting te raken. Kunt u advies geven?

Antwoord

Jij vraagt eigenlijk het onmogelijke, je wilt een voorbehoedsmethode of middel wat 100 procent betrouwbaar is en waar je helemaal geen "last" van hebt. Nu dat bestaat gewoon niet. Iedere methode of middel heeft z'n voor- en nadelen. Dus je zult de mogelijkheden die er zijn, moeten bestuderen en daar samen een keuze uit moeten maken.

De volgende hoofdgroepen van anticonceptiemethoden en -middelen zijn er: coïtus interruptus (niet zo heel erg betrouwbaar), NFP, condoom, anticonceptiepil, sterilisatie: dat laatste is definitief dus komt niet in aanmerking.

Ali Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

voorbehoedsmiddel