Verslaafd aan zelfbevrediging

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 23 jaar en verslaafd aan zelfbevrediging. Hoe kan ik stoppen? Ook heb ik een negatief zelfbeeld. Heeft dat daarmee te maken? Of door andere hele moeilijke dingen? Ik weet het niet en wil mijzelf ombrengen.

Antwoord

Voor een wanhopige jongen,

Wat maak jij een moeilijke tijd door, zeg! Je schrijft eigenlijk dat er drie problemen zijn. Het feit dat je verslaafd bent aan masturberen, jouw negatieve zelfbeeld en, wat ik het ergste vind, het feit dat je een eind aan je leven wilt maken. Dat is niet mis.

Heel kort en bondig wil ik je aanraden om zo snel mogelijk hulp te zoeken. Het lijkt erop dat je in een hele negatieve cirkel zit waar je niet zonder hulp uit kunt komen. Ik vindt dat jouw 'verslaving' een signaal is, dus een gevolg van alle moeilijke dingen in jouw leven en absoluut geen oorzaak. Waarschijnlijk is dat bij jou uitgegroeid tot een manier van uiten van (negatieve) gevoelens. Vervolgens voel je je daar enorm schuldig over en zo wordt je negatieve zelfbeeld steeds erger.

Daarbij komt nog dat je wilt stoppen met masturberen en dat lukt niet. Dat maakt dat je je nog slechter voelt en ook daarvan wordt je zelfbeeld steeds negatiever.

Met klem raad ik je aan om hulp te zoeken. Je zult merken dat wanneer je toekomt aan het verwerken van de oorzaak van jouw verdriet en de pijn dat de behoefte aan masturbatie vanzelf zal afnemen.

Je kunt het beste snel een afspraak met je huisarts maken en met hem een adres zoeken waar te terecht kunt. Mogelijk dat er bij jou in de buurt een vestiging is van Eleos. Vroeger heette dat de GLIAGG, de christelijke variant van een RIAGG. Jouw huisarts is goed op de hoogte van de mogelijkheden bij jou in de buurt.

Van harte hoop ik dat je dit advies niet naast je neerlegt. Het is van levensbelang.

Ik wens je heel veel sterkte toe en vooral God's nabijheid!

Groet, Petra Bodegraven

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging