Muziek met moderne instrumenten

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Wanneer is christelijk verkeerd? Zo noem ik even de opwekkingsliederen. Die muziek wordt met meer moderne instrumenten gespeeld, maar ik word er wel door geraakt. Dan blijkt toch dat God er wel door werkt. Is het verkeerd omdat er een drum wordt gebruikt?

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Ik ga je vraag iets omzetten, lees met mij mee: Liederen die mij raken zijn Opwekkingsliederen (en dergelijke muziek) die begeleid worden op meer modernere instrumenten. God wil hierdoor heen (ook) werken! Is christelijke muziek verkeerd omdat er een drum wordt gebruikt?

Allereerst geweldig dat deze liederen jou raken! Dank God hier hartelijk voor! Zeker wil Hij door dergelijke liederen heen werken. Op veel plaatsen in het woord van God wordt over instrumenten gesproken. Ik denk aan trommels en cimbalen, harpen, fluiten enz. Reken maar dat er in de tempeldienst het Loflied op een voor ons moderne wijze heeft geklonken! Beluister maar een opname met Joodse muziek!

Een drumstel en een synthesizer worden veelal bij opnamen van opwekkingsliederen gebruikt. Helaas zijn de klanken van laatstgenoemde namaak. Dat is nog altijd erg goed te horen. Maar wanneer je het met losse instrumenten gaat opnemen is dit veel meer werk en nog belangrijker, dan wordt het geheel veel duurder!  Maar het zal God niet in de weg staan of er een echte fanfare meespeelt of een namaak! Echter, een echte zou mooier en beter zijn! Dit alleen al omdat er dan meerdere mensen God er mee prijzen! Laat de muziek tot eer van onze Schepper, Verlosser en Trooster! De Drie-enige God!

Ik wil afsluiten met twee coupletten uit een lied van ds. J. de Liefde:

Laat de tonen klinken; vrolijk in het rond;
Laat ze rijzen zinken; prijs Hem, hart en mond
Prijs Hem, hart en mond!

Amen al tezamen loven wij de Heer’!
Halleluja Amen! Hem zij lof en eer!
Hem zij Lof en eer!

Ik hoop dat het een en ander wat duidelijker is geworden! Hartelijke groet,
Bert Noteboom

Tags in dit artikel:

gospelmuziekmuziekinstrumenten