Gevolgen van seksueel misbruik

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Aan prof. dr.  Borst. Tussen mijn 6e en 18e ben ik seksueel misbruikt door verschillende mensen. Eerst begon het met een neef (zoon van zus van moeder). Hij was vijf jaar ouder dan ik. Vervolgens door broer van zwager getrouwd met zus M. En tot slot door de kinderen van zus M. G was 1 jaar ouder en P 1 maand ouder. Vooral de laatste is erg ver gegaan. Inmiddels heb ik al jaren hulp, maar binnen mijn familie blijft dit een moeilijk onderwerp omdat men vindt dat het jeugdzonde is en kinderspel.

Ik heb veel last van dissociatie, depressie, borderline, nachtmerries, enz. Hoe zou ik hun duidelijk kunnen maken dat ik nu nog steeds last heb van al deze gevolgen? En hoe kan ik hun uitleggen dat het naar mijn idee verder gaat dan kinderspel, vooral wanneer er regelmatig sprake was van gemeenschap.

Verder heb ik nog een andere vraag. Inmiddels ben ik 32 jaar. Ik raak seksueel heel snel geprikkeld en ik voel me hier bijzonder schuldig over. Als ik bijvoorbeeld een kind vast houdt raak ik seksueel opgewonden. Daarnaast kan ik ook zo reageren als iemand gewoon een aai over m'n bol geeft of me een kus geeft als begroeting. Is het normaal dat ik zo reageer omdat ik in het verleden zoveel heb meegemaakt. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik dat ik dit schrijf aan een man. Dat is voor mij wel moeilijk, maar ik heb wel eens boeken van u gelezen en ik hoop dat u bereid ben om mij te antwoorden.

Antwoord

Aan de vraagstelster,

Hartelijk dank voor je vraag, maar bovenal voor het vertrouwen. Het is een heel verhaal, maar wat goed dat je er al over gelezen hebt. Mijn reactie is: Seksueel misbruik of incest is nooit een “jeugdzonde”of “kinderspel” als er een duidelijk overwicht is van een ouder iemand, een volwassene, op een jonger iemand of een kind. Wanneer het een kind betreft is het altijd een misdrijf en een zonde. Waneer het een wat ouder meisje of jonge vrouw betreft, en het gebeurt met verleiding, chantage of geweld, dan is het ook een misdrijf en heel verkeerd. Er is ook een schemergebied waar het slachtoffer op kan worden aangesproken, maar wanneer je doorvraagt blijkt toch meestal dat de dader grensoverschrijdend heeft gehandeld. Met een goede begeleider of therapeut is dit doorgaans wel te bespreken. Het is helaas een bekend mechanisme van bijvoorbeeld familieleden om iets te ontkennen, te bagatelliseren of het slachtoffer de schuld te geven (zoals je wellicht ook hebt gelezen in “Verraden Vertrouwen”en ‘Naomi” of “Houd mij vast!”).

Het is bekend dat als je als kind al ervaringen hebt met seksualiteit, zeker zoals je dat omschrijft, dat er in je omgaan met anderen daar sporen van te zien zijn. Dat overkomt je en dat is natuurlijk ook moeilijk. Ik kan me goed begrijpen dat je je daarover ook schuldig voelt. Maar het is de vraag of je schuldig bent, want misschien heb je ook nog niet alle “tools”om vrijuit te kiezen c.q. nog niet alles een plekje kunnen geven. Het is ook niet zo veel predikanten gegeven daar over te praten. Gelukkig dat er dan ook een Refoweb is.

Ik hoop dat je een goede hulpverlener hebt en iemand in de kerk of gemeente (dominee, ouderling) met wie je ook (intieme) vragen kunt delen. Ik weet ook dat dit vaak niet het geval is.

Dit is mijn eerste korte reactie, maar als je meer vragen hebt kun je te allen tijde mailen. Veel sterkte in alles en ik hoop dat je de moed en de kracht krijgt verder aan je verleden te werken. Een lange en vaak pijnlijke weg, maar toch vaak met het resultaat dat uiteindelijk je littekens een plekje krijgen en jezelf meer rust krijgt.

Met een hartelijke groet,
Ede/Welsum, dr. J. C. Borst

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik